Teateranmeldelse.dk
 
  Tilbage til forsiden
 
 
       

  'Prinsesse Himmel i Mund'
Filuren
25. feb. – 31. mar. 10
Fra 6 år og opefter. 

Hver fugl må synge med sit næb.
I byen Tonelund synger den yndige Tone, så hele byen bliver forelsket i hendes stemme. Alle vil synge som Tone, endda så meget at de helt glemme alle de ting de ellers skal gøre.  Oppe i bjergene bor den onde troldmand og også han,  er blevet smittet af Tones vidunderlige stemme. Sammen med heksen stjæler han Tones mund og det er nu op til søskendeparret Carl og Louise at redde musikken. Til det får de hjælp af Danny,  byens bums og det er sådan eventyret begynder. (lær mere)


  Mesteren og Margarita
Aarhus Teater, Store Scene
10.02 – 06.03.10

Festen der fusede ud!
Vodka og ren sprit. Jesus og Satan. En talende kat! ”Mesteren og Margarita” kan umuligt være kedelig på en teaterscene? Og dog… Det vrimler med karakterer i Mikhail Bulgakovs rablende og uforglemmelige roman ”Mesteren og Margarita”, og det gør det da (heldigvis) også i Aarhus Teaters bearbejdning. Fra den fordrukne teaterdirektør med bukserne om anklerne til den migræneramte Pontius Pilatus. Fra den opgivende forfatter, Mesteren, til hans hemmelige kærlighed, Magarita og - nå ja - fra Jesus og Satan selv til en kæmpestor talende kat og en bunke af andre mere eller mindre lyssky personager. Det hele indrammes balkan-musikalsk af Trio Klezmer med den fremragende sanger Channe Nussbaum i front. Med en sådan imponerende konstellation lægger Aarhus Teater op til et brag af en fest, der desværre ret hurtigt bliver lidt af en fuser.

(læs mere)



  Et Dukkehjem / Noras sønner
Aarhus Teater, Scala
20.01 – 13.03.10

Kontrasternes aften
Aarhus Teater er i dialog med både nutid, fortid, sig selv og publikum i Milan Peschel og Rolf Almes dobbeltforestilling ’Et dukkehjem’ og ’Noras sønner’.
Engang (men det er meget længe siden!) var Henrik Ibsens Nora et forbillede for kvindefrigørelsen: Hun var den lille lærkefugl, der smækkede døren i til sit dukkehjem, skred fra mand og børn og chokerede sin samtid ved at bryde ægteskabets hellige bånd. Hun var Det Moderne Gennembrud og naturalismens kvindelige ikon.Men hvem er så Nora anno 2010 – nu hvor chokket for længst har lagt sig?I Aarhus Teaters dobbeltforestilling ’Et dukkehjem’ og ’Noras sønner’ får vi hele tre konkrete bud på en Nora. Men i første omgang er det nu snarere scenerummet end stykkets karakterer der vækker opsigt. (læs mere)


  Krasnoyarsk
(urpremiere)
af Johan Harstad
Caféteatret
23.januar - 27.februar 2010

Det er en kold, kold tid, de lever i
Café Teatret præsenterer en forestilling, der i kølvandet på jordskælvskatastrofen på Haiti får en særpræget og ubehagelig aktualitet. Desværre sløres forestillingen af en til tider forvirrende dramatisk konsekvens og en uklarhed omkring budskabet, der på trods af de tre skuespilleres ihærdige indsats gør, at man aldrig rigtig drages ind i universet og fortællingen.
En naturkatastrofe af usete dimensioner har ramt jorden. Det meste af klodens landområder er sunket i havet, så kun dele af Eurasien er tilbage. De få overlevende kæmper for at genetablere holdbare levevilkår og finde sig selv igen, men uden det store held. (læs mere)



 

Ulysses von Ithacia
af Ludvig Holberg
Det Kongelige Teater – Skuespilhuset
20. januar – 6. marts 2010
Turné: 8. marts – 11. april 2010

En antihelt drager i krig
En stolt og tapper helt, der uselvisk og selv-opofrende drager i krig for sit fædreland og en kidnappet jomfrus ære. Dét er da en fortælling, der vil noget! Men hvad, hvis helten viser sig at være knap så heltemodig? Hvis al hans pomp og pragt viser sig bare at være lånte (teater)fjer? Og hvis hans heltedåd mere er en dåd for dådens, ærens og krigens skyld – for sådan noget gør helte jo – uden synligt mål og med? Ja, så er fortællingen måske knap så spændende … med mindre altså, at der er tale om Det Kongelige Teaters opsætning af Holbergs komedie Ulysses von Ithacia, der med svidende og ubarmhjertig satire udleverer krigens, heltens og (nogle) menneskers dårskaber, så man som tilskuer må finde sig i, at mærke eftertænksomheden tage fat samtidig med, at man giver efter for det ene latterbrøl efter det andet. (læs mere)

  Urene Hænder
af Jean-Paul Sartre

Odense Teater Sukkerkogeriet
Spilleperiode:
10. december 2009 –
19. januar 2010

Eftertidskrigens desillusion
Urene Hænder er et stykke, der er blevet til i en eftertidskrig præget af desillusion, og det indeholder nogle temaer, som er karakteristiske for perioden. Er det nødvendigt at slå ihjel for at leve op til sine politiske idealer? Hvilke konsekvenser har de valg, vi foretager? Har ideologierne spillet fallit?
Spørgsmålet er, om Sartres stykke stadig er aktuelt – siger det noget, som vinder genklang i vores tid - eller er det bundet så meget til nogle historiske begivenheder, at det fremstår uaktuelt. (læs mere) 



  Kunst
Svalegangen
27/11 – 19/12 – 09
Kunsten at bevare et venskab
Venskabet mellem de tre venner Serge, Marc og Yvan er til eksamen hvor omdrejningspunktet er Serges køb af et meget dyrt hvidt maleri med nogle lodrette og diagonale hvide striber. Marc der er flykonstruktør er meget ærlig overfor hans ven og kalder det ”lort”, mens Yvan prøver at være den diplomatiske person med en ”hverken eller” holdning.
Stykket omhandler diskussionen om god og dårlig kunst, som selvom stykket er skrevet i 1994 er mere aktuel end nogensinde.
(læs mere)


 

Det gyldne
kompas 2

Aarhus Teater
Store Scene
13/11 - 22/12 09

Hæsblæsende Fantasy
Så indtager Panserbjørne, hekse og daimoner atter scenen i en fantastisk fantasyforestilling på Aarhus Teater. Philip Pullmans populære trilogi om den 12 årige Lyra og hendes gyldne kompas er den store familiesatsning på Aarhus Teater. I forestillingen medvirker hele teatrets ensemble, dansere samt et væld af dukker. Pullmans trilogi er dog på Aarhus Teater komprimeret til 2 dele.
(læs mere)

  Tribadernes nat
af P.O. Enquist
Odense Teater
Værkstedet
29/10 – 26/11 09
Strindbergs deroute
Året er 1889 og stedet er Dagmarteatret i København, hvor Siri von Essen slæber ølkasser ud af den lille intimscene med bulder og tunge skridt. Der skal slæbes mange ølkasser inden prøverne kan gå i gang, for Dagmarteatret bliver brugt som øllager, når der ikke spilles. Øllene bliver sat ud i sidegemakkerne og er siden til stor fornøjelse for den rødhårede, bramfri alkoholiker Marie David - Siris veninde – elsker – og medspiller i Strindbergs ”Den Stærkeste.
(læs mere)

 

Undskyld gamle, hvor finder jeg tiden, kærligheden og den galskab, der smitter...?
Aarhus Teater
Scala
16/10- 14/11 09

Opsang fra plejehjemmet
Christian Lollike er aktuel med to forestillinger på Aarhus Teater i denne sæson. ’Undskyld gamle’ og ’Fremtidens Historie’. I denne sæsons første forestilling kaster han sig over livets sidste station: plejehjemmet. Det er en tragikomisk fortælling om livets gang på plejehjemmet Frydendal, hvor beboernes og personalets liv præsenteres som små selvstændige historier, der væver sig ind i hinanden.

(læs mere)

  Koldt Produkt
Af Matias Faldbakken
Odense Teater - Sukkerkogeriet
8. – 31.oktober 2009
Slangen i Paradis
Endnu en gang træder tilskueren ind i Ibsens ”Et Dukkehjem”. Norske Mathias Faldbakken har lavet en nyfortolkning til samlingen, men denne har dog en klar mission. Forargelsen skal nå samme højder, som det oprindelige stykke gjorde. Narko, selvmord og mord er derfor blandt de temaer, der rundhåndet udøses af. Desværre er forestillingen så sprængtfyldt med intentioner og underliggende symbolik, at stykkets egentlige fortælling glider i baggrunden. 
(læs mere)

  Grenzen
Mungo Park
Kolding
1. okt. – 7. nov. 2009

Tam tur til grænselandet
Mungo Park Koldings forestilling ’Grenzen’ er en rodet og langstrakt affære. Men første møde med teatrets nye ensemble giver håb for fremtiden.
Martin Lyngbo valgte ved sin tiltrædelse som teaterdirektør i 2005 at gøre Mungo Park (Allerød) til et repertoire- og ensembleteater. Et klogt valg, set i bakspejlet.
Det er således ikke uden grund, at der er store forventninger til Mungo Park Koldings teaterdirektør Moqi Simon Trolin og teatrets nyetablerede ensemble, der for første gang optræder samlet i Peter Hugges ’Grenzen’. (læs mere)


  H3K – Hva’ I vil
efter William Shakespeare
Republique
25. september – 31. oktober 2009
Alle går rundt og forelsker sig - eller Shakespeare with a twist
Syv mænd i svedige undertrøjer på en scene i et telt på Østerfælled Torv. Ikke umiddelbart hvad der forbindes med udgangspunktet for en teateroplevelse af de helt store. Men det er ikke desto mindre, hvad du får, hvis du slår vejen forbi Københavns nyeste teater og forestillingen H3K – hva’ I vil! Det er teater uden storladen scenografi, finurlige special effects, et hav af rekvisitter eller bugnende kostume garderober. Til gengæld er det teater med en åbenlys (for)kærlighed for skuespillet, for Shakespeare og for publikum. Og dét er teater, der rykker, bevæger og sætter sig fast, så du går derfra varm langt ind i sjælen. (læs mere)

  Richard III
af William Shakespeare
Det Kongelige Teater - Skuespilhuset
17. september – 22. november 2009
En tyrannisk genistreg på Det Kongelige Teater
En lille forkrøblet mandsling. Så grim, at selv hundene gør af ham, når han kommer gående. Så ondsindet og skruppelløs, så optændt af ét eneste brændende, altopslugende ønske, at intet – end ikke en bror – får lov at stå i vejen. Dét er Shakespeares Richard III. Og dét er udgangspunktet for Det Kongelige Teaters genistreg af en forestilling, der med hæsblæsende tempo, hårdtarbejdende og vidunderlige skuespillere og et absolut minimum af sceniske virkemidler ikke bare kan, men skal opleves inden det er for sent.
(læs mere)

 

Come Together - Teaterkoncert
Koncept og iscenesættelse: Nikolaj Cederholm
Østre Gasværk Teater
Spilleperiode: 9. september 2009 – 9. januar 2010

Here Comes the Sun
Teatersæsonen er lige gået igang. Men mit bud er, at der er god sandsynlighed for Cederholm og Co. vil sidde i de røde plyssæder på Gamle Scene ved Årets Reumert 2010.
Det har været en årelang proces for Gasværket, og en stor økonomisk satsning, at få rettighederne til The Beatles’ samlede sangkatalog. Ét er at få de formelle rettigheder på plads. Men, noget andet, og vigtigere, bliver, hvordan Gasværket vælger at tilgå, hvad der må siges at være musikkens hellige gral. Det er ikke en let opgave at kaste sig ud i. For ligemeget hvad man gør, vil der altid være nogen, som syntes, at man ikke må pille ved orginalen. Men hvad er det så som Gasværket præsterer med Come Together, der giver dem plads i plyssæderne? (læs mere)


  Les Misérables
Af Alain Boublil & Claude-Michel Schönberg
Det Ny Teater
Spilleperiode: 17. september 2009 – 20. december 2009

"Ja, for fanden…”.
Mine personlige forventninger var store, når det angik den ene af hovedpartierne, nemlig Jean Valjean, spillet af Flemming Enevold, og jeg indrømmer blank, at jeg endda var temmelig forudindtaget af min opfattelse af Enevolds formående efter hans middelmådige præstation i Det Ny Teaters opsætning af The Phantom of the Opera.
Her, dagen efter, sidder jeg og skammer mig helt ind mit til tider kyniske anmelderhjerte. For hvad gjorde Enevold? Han blæste mig omkuld med sin hjertegribende fortolkning af Bring ham hjem. Det var ikke blot mig, som mærkede den fortvivlelse og erbødighed, som Jean Valjean udtrykte i sin bøn for at redde sin datters elskede. Det kunne ikke udtrykkes bedre end det spontane udbrud fra én fra publikum, som i åndepausen inden det brølende bifald tordende ud i teatersalen med rungende “Ja, for fanden…”. (læs mere)


  City Puzzle
Republique
14. august – 6. september 2009

Overgiv dig til dine sanser
City Puzzle
er en ud-af-kroppen-oplevelse og er unik for hver enkel publikummer. Ingen går derfra med den samme oplevelse og de samme sanseindtryk.  Derfor er det en forholdsvis utaknemmelig opgave at skulle beskrive, hvad forestillingen handler om. For det er forskelligt, hvad man kommer ud med på den anden side i Republiques oplyste foyer.

Men indtryk, det gjorde forestillingen helt sikkert, og et meget positiv et af slagsen. Så jeg kan blot anbefale de, der tør, at slippe kontrollen for en stund og lade sig spinde ind i vævet i City Puzzle. (læs mere)


  Trold kan tæmmes
Odense Teater
10. september 2009 – 6. oktober 2009
Moderne komedie
I Odense Teaters opsætning er Shakespeares komedie sat ind i en nutidig ramme. I start og til slut ser vi den moderne udgave af Petruchio - den fortravlede far med bærbar pc og babyalarm - der skiftevis forsøger at arbejde og passe barn samtidig.  Han bliver lykkeligvis reddet af sin trold, Katerina, da hans forsøg på at multitaske ikke går så nemt. Ak, det er heller ikke let for en moderne mand.
Rammen er fin til at indikere, at forholdet mellem den koleriske trold, Katerina og den stædige, humoristiske og bryske mand Petruchio i sin grundform er evig aktuel. Selvom det i dag ikke drejer sig om at tæmme kvinden, så hun kan tækkes manden, er det som om Shakespeare har en pointe, der alligevel er aktuel. (læs mere)

  LIBERTINEREN
Grønnegårds Teatret
spiller i Odd Fellow Palæets Have,
18/7 -22/08 09.

Moral og dobbeltmoral i sommeraftenen – Grønnegårds Teatret gør det igen
Grønnegårds Teatret må have gode forbindelser blandt de højere magter! Eller også sætter disse ”højere magter” lige så stor pris på flot, underholdende og tankevækkende teater, som så mange andre gør det. Noget må der i hvert fald ligge til grund for, at en aften med nogle af sommerens mest truende, tunge skyer med et slag blev forvandlet til den klareste, skønne blå himmel i næsten selvsamme øjeblik som libertineren Denis Diderot – i Lars Mikkelsens skønne skikkelse – trådte frem på scenen. Klar til at bedåre os alle og give os en lille lektion i moralens sande karakter. (læs mere)

    Sæson 2008 - 2009

 


  DEN STUNDESLØSE
Grønnegårds teatret
26/6 - 22/8 2009

Holberg og Grønnegården i fuldt flor
Svidende satire, formfuldendte karakterer og en gennemført og detaljeret iscenesættelse. Den Stundesløse er intet mindre end vidunderligi Christoffer Berdals uimodståelige og dybt aktuelle opsætning. Det er teater – og Holberg – når det er bedst.

Godt 300 år på bagen har den – Holbergs satiriske komedie Den Stundesløse. Men i Grønnegårdsteatrets og Christoffer Berdals opsætning betyder et par hundrede år fra eller til ingenting, ej heller de Holbergske kostumer eller det til tider lidt gammeldags sprogbrug.
(læs mere)


  Klassefjenden
Teater Bloom,
Huset i Magstræde
15. juni – 20.juni 2009
Drengerøve og sjælesørgere
Seks unge fyre i et hærget klasseværelse. Seks unge fyre i et selvskabt fængsel – uden lærer, uden fremtid og med alt for megen fortid. Kun håbet har de endnu: Om at blive hørt, om en ny lærer, om at finde deres plads i livet og om noget så simpelt som undervisningsbøger. Håbet er spinkelt og skrøbeligt – men alligevel stærkt. Stærkt som Teater Blooms opsætning af Nigel Williams’ Klassefjenden.
Klassefjenden
er stærk kost og med en dialog, der ikke just er for sarte sjæle. Stemningen er dyster og barsk – for de seks unge fyre er ikke engle og tonen imellem dem er hård. Det er ikke så mærkeligt, for livet har ikke givet delt dem de bedste kort og de er vant til at kæmpe for at overleve. Hver på sin måde. Alligevel er der et mærkværdigt og ubrydeligt bånd imellem dem og ordsproget ”den man elsker, tugter man” får en helt ny dimension. (læs mere)

  Søren Østergaards Tivoli Varieté 2009 – Nu stopper det!
Tivoli i Glassalen
Spilleperiode: 11. maj - 29. august 2009
Cirkus i højt gear
Hvordan ser bacon ud, når det steger, og hvorfor tæsker tryllekunstneren sin hvide fredsdue?. Dette er blot et par af de spørgsmål, man som publikum får svar på i løbet af aftenens crazy og lettere perverse forestilling.
Det kunstneriske niveau lægges allerede i Søren Østergaards velkomsttale, som er meget komisk, da velkomsten er indspillet, og gimmicken er at hans gestikulation er bagefter, således at lyd og bevægelse ikke følges ad. (læs mere)

  Cirkusrevyen 2009
Dyrehavsbakken i Cirkusteltet
Spilleperiode:
28. maj - 29. august 2009

Når man bakker snagvendt lyder det så skægt
Der er energi på både scene og sal. Den ene punchline efter den anden kastes over rampen, og publikum griber dem meget velvilligt. Ballettens numre er lette og glade. Ikke som i nogle år, hvor de efter min mening har været langsommelige. Det er tydeligt at mærke, at årets revyhold er oplagte og klar til at vise deres kunst. Der er i det hele taget en kanon stemning i teltet, hvilket er med til at gøre aftenen til en rigtig god aften. 

(læs mere)

  Revy 09 – Så længe kronen holder
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset,
Store scene
Spilleperiode:
29. maj – 5. juli 2009

Vi ku’ du ku’ spille ukulele
Hvad tænker de dog på i Det kongelige Teaters skuespilafdeling? I teorien lyder det meget godt at tage fem velsyngende skuespillere, putte Niels Olsen i instruktørstolen  og sætte dem til at lave en revy. Men praksis og resultatet er en hel anden historie
Dette sommershow eller variete, som det nok nærmere minder om end revy, som vi for eksempel kender fra Cirkusrevyen, har meget muligt sommerens mest velsyngende ensemble. Men når det er sagt, så er der desværre ikke meget andet at komme efter. Første akt hænger. Der mangler timing, og numrene er meget træge. Publikum bliver ikke rigtig hevet med, hvilket nok er fordi spillet ikke når ud over rampen. Det sidste nummer inden pausen er et gospelnummer, som dog får vækket lidt liv i salen. (læs mere)


  Tristan & Isolde
Af Richard Wagner
Det Kongelige Teater,
Operaen – Store Scene
10. maj - 14. juni 2009

Richard Wagner møder Bertolt Brecht
En fantastisk Tina Kiberg og en orkestergrav der syder af musikalitet, kombineret med uinspirerende iscenesættelse er hvad der venter publikum i Operaen
Richard Wagners version af Tristan og Isolde fortæller historien om den forældreløse Tristan, der er vokset op hos sin onkel Kong Marke af Cornwall. I kamp dræber Tristan den irske ridder Morold, som var forlovet med den irske prinsesse Isolde, og undervejs bliver han selv hårdt såret. Prinsesse Isolde, som kender til hekseri, finder den hårdt sårede Tristan og tager ham med tilbage til slottet for at pleje hans sår med sin magiske urtecreme. På trods af at Isolde ved hvem han er, og hvad han har gjort, bliver hun draget af ham og redder hans liv. (læs mere)


  Kødkarrusellen
Aarhus Teater
Scala
01-05-2009 – 30-05-2009
Vild rundtur i Kødkarrusellen
Endnu en gang viser Christian Lollike sin fantastiske evne til at tage samfundstunge emner op i en dramatisk form, og det er alt andet end kedelig. At være luder er et erhverv, der både gør skade på krop og sjæl. Men selvom stykket arbejder med et af vores samfunds største skyggeside, formår Lollike at gøre det både på en sober og især humoristisk måde.
I Kødkarrusellen møder vi 5 sexarbejdere eller ludere som de kalder sig selv. Den gamle luder, den transseksuelle, den unge nybegynder, den mere erfarende samt trækkerdrengen. Hver kommer de med deres historier, følelser, drømme og mareridt. (læs mere)


  ’Den eneste anden’
Aarhus Teater, Stiklingen
3. april. - 2. maj
Scener fra et sexfikseret ægteskab
Lisbeth Gajhede og Lars Junggreen giver den gas som rivaliserende ægtepar i den brasilianske komedie ’Den eneste anden’ på Aarhus Teater.  Det er hverken dybt eller nyskabende. Til gengæld er det underholdende og hamrende godt iscenesat.
Vi kender da alle Brasiliens store dramatiker Leilah Assunção! Og hvis ikke vi gør, er det for så vidt også lige meget. For hendes figurer og deres problemer er umiddelbart genkendelige og identificerbare – hvis ikke hos os selv, så i hvert fald hos naboen… (læs mere)

  Små ægteskabelige forbrydelser
Odense Teater – Sukkerkogeriet
1. april – 14. maj 2009
Ægteskabelige bryderier
Små ægteskabelige forbrydelser er en filosofisk anlagt forestilling, hvor vi følger ægteparret Gilles (Kurt Dreyer) og Lisa (Lane Lind) gennem et traumatisk døgn. Gilles er netop hjemvendt fra hospitalet efter en ulykke, som tilsyneladende er foregået under mystiske omstændigheder. Han lider af hukommelsestab og prøver ihærdigt at finde ud af, hvem han er og hvad der er foregået. Hans kone Lisa er i starten hjælpsom og venlig, når Gilles prøver at orientere sig i forhold til hende og ulykken, men det varer ikke så længe, inden tingene udvikler sig i en mere ukærlig og dramatisk retning. (læs mere)

  Øjeblikket
Betty Nansen Teatret – Edison
til 4. april 2009
Alt kan ske i et øjeblik – men ikke alt gør
I Som man behager lader Shakespeare – onelinerens ukronede konge – replikken ”all the world is a stage” flyde ud over publikum. I Betty Nansen Teatrets opsætning af amerikaneren David Hares højaktuelle skuespil Øjeblikket ser vi, at er så sandt som nogensinde: Storpolitik er et skuespil. Kærligheden er – til tider – et skuespil. Familieforhold er det som oftest også.
De store spørgsmål bliver så: Hvilken rolle spiller du? Er der en rolle, der er helt specielt tiltænkt dig? Og hvornår spiller du egentlig dig selv?
(læs mere)

  B for Balanchine
Af George Balanchine
Det Kongelige Teater,
Operaen – Store Scene
14. marts - 1. april 09
B for Bravo
Den Kongelige Ballet er en ballet i verdensklasse. Raffineret og bevægende oplevelse i selskab med en af verdens bedste koreografer.
Den Kongelige Ballet præsenterede i går deres hyldest til koreografen George Balanchine gennem opførselen af tre af George Balanchines værker Symfoni i tre satser, Søvngængersken og Symfoni i C.
Der er en nærmest forelskelsens sitrende stemning iblandt publikum i salen. Man kan næsten fornemme sommerfuglene i maven flyve frit. Det er noget helt særligt, der skal ske - og sker det ikke snart…
Det røde fortæppe flyver til vejrs, og man mødes af et imponerende syn. En diagonal linje af unge kvinder, iført hvide leotards og håret kækt samlet i højtsiddende hestehaler. En arm er hævet mod den himmelblå bagskærm og den anden strakt bagud. Dette åbningstableau giver anledning til spontane klapsalver fra salen. Man kan simpelhen ikke lade være. (læs mere)

  Den Skaldede Sangerinde
af Eugene Ionesco
Odense Teater
Værkstedet
12. marts – 18. april 2009

Det meningsløse samvær
Noget om en stuepige, to ægtepar og en brandmand
Stuepigen går rundt blandt publikum og støvsuger – tilsyneladende nidkært og apatisk. Hun forsvinder ud i regnvejret idet hr. og fru Smidt træder ind i stuen.
Hr. og fru Smith sidder ved sofabordet og rabler den ene floskel af efter den anden efterfulgt af lange, pinefulde pauser. Ægteparret gør sig hele tiden umage med at finde på et nyt og intetsigende samtaleemne, som kan slå tiden ihjel i et stykke tid. (læs mere)

  The Phantom of the Opera
Af Andrew Lloyd Webber
Det Ny Teater – Store Scene
16.  januar -  24. maj 2009
Just a another day at the office
Forpustet Fantom, knas med teknikken og lidt for meget accent i de store ensemblenumre – det kan I gøre bedre.
Jeg havde set frem til denne aften, da jeg mener, at musikken i The Phantom of the Opera hører til blandt de bedste musicals. Stemningen på Det Ny Teater, med sin miniatureudgave af Opera Garniers trappe gør, at teatret er en god kulisse for historien om den vansirede og udstødte komponist. (læs mere)

  ”Maria Stuart”
Betty Nansen Teatret
Til 8. april 2009
To kvinders kamp, i en verden af mænd
og et hav af intriger

I en tid hvor mændene ellers sad tungt på magten, var der på de britiske øer en treenighed af kvinder, der imellem sig kæmpede en indædt kamp for den engelske trone – og udadtil kæmpede en kamp for at bevise kvindens værd og styrke.
Det er et komplekst drama, der udspiller sig i Betty Nansens opsætning af Schillers klassiker – og man skal holde tungen lige i munden, hvis man skal komme sikkert igennem de mange intriger og samtidig prøve at finde ud af, hvor ens sympati ligger. (læs mere)



  ’Don Carlos’
Aarhus Teater
Store Scene
20.02. - 21.03.09
Magtens tyranni
En stærk historie, gode skuespillere og en imponerende iscenesættelse. Der er nok at komme efter i ’Don Carlos’ på Aarhus Teater.
”Jeg tilbød ham kongeriger, jeg ville have givet ham fremtiden, hvis han blot havde givet mig sin kærlighed” siger Søren Pilmark i rollen som Kong Filip om sin søn Don Carlos. Men kærlighed er ikke nem - og kærlighed er det eneste som ikke kan gives på befaling.
Kronprinsen Don Carlos står til en dag at få alt i verden. Dog kan han ikke få det, han ønsker sig mest. Han var forlovet med den franske prinsesse Elizabeth, men da hun bliver gift med hans far, bliver Don Carlos’ verden revet op med rod. Trods al den magt han med tiden kan få, vil hun som hans stedmor være forbudt land.(læs mere)


  ’Lucretia’
Opera
Det Kongelige Teater
Gl. Scene
Til 20. marts
Smukt og grusomt
Scenen er et kaos af bøger, digre opslagsværker, kort, malerier og effekter fra århundreder, der er gået. Ind kommer to skikkelser i tøj, der passer i alle og ingen tider – praktisk og bekvemt. De er vant til at være på farten. Og de har været på farten længe. Straks kaster de sig over de mange bøger og dokumenter; hvordan var det nu den gik – historien om dengang Rom var i Etruskernes varetægt og det stille oprør ulmede, for at få Rom tilbage. (læs mere)

  Inside Out –
Outside In’

Entré Scenen
28.2.- 6.3.09.
Forstyrret intimitet
I et scenerum med to fritstående døre som eneste synlige scenografi, indleder dansekompagniet Dadadans fortællingen om det vilkår, at kroppen har sine begrænsninger og rejsen ind i en digital vægtløshed tiltrækker og forfører os som mennesker. Et scenerum med jordiske karakterer, avanceret teknologi, klassiske positurer, vand, stjerner og sollys.
På fornem vis lykkes det fra starten at etablere en fornemmelse af, at vi sidder i verdensrummet. Al information hænger tilgængelig i luften. Det er tilsyneladende bare et spørgsmål om at aktivere den.
Som tilskuere føres vi hen over kloden, dykker ned, oplever og sanser. 
(læs mere) 

  Elskovsdrikken
Af: Gaetano Donizetti og
Felice Romani
Den Jyske Opera
Landsturné: 28. januar - 16. marts 2009
Italienske amoriner og sødmefyldt musik
Den usikre bonde Nemorino, er forgabt i den dejlige, livlige Adina. Adina er dog mere interesseret i at nyde livet og mændenes gunst – bare fordi hun kan. Nemorino vil gøre alt, hvad der står i sin magt for at vinde Adinas kærlighed, så da kvaksalveren Dulcamara kommer til byen, køber han en elskovsdrik, som vil gøre alle piger forelskede i ham indenfor 24 timer. Imens spiller Adina op til den tilrejsende sergent Belcore, og for at teste Nemorinos følelser siger Adina, at hun vil gifte sig med Belcore næste dag. (læs mere)

  'Casanova Undone'
Krudttønden
25. februar - 28. marts 2009
Hvad er der bag illusion?
CASANOVA UNDONE kradser i lakken på virkeligheden. Casanovas seksuelle udskejelser sættes i et nyt lys i et teatralt tids-mix, hvor der ikke er lagt skjul på sminkens dækkende evne. Det handler om sandt og falsk, afsløringer og sløringer. Alt bliver klart og tydeligt – også, at det er skuespillere i verdensklasse. (læs mere)


  2200 Carmen
Af Thor Bjørn Krebs efter novelle af Prosper Mérimée
Nørrebro Teater
28. februar – 25. april 2009
Kom med på Carmens trip
Popkulturelle musiknumre, tekster der sætter hverdagen lidt på spidsen og streetdance der får publikum til at føle sig velkomne ”In The Hood”.
Georges Bizets kærlighedshistorie forvandlet til højaktuel musikdramatik, med fokus på uroen på Nørrebro, der med et vink med en vognstang giver sit besyv på den POLITI-ske håndtering af situationen på Nørrebro.
Der er flere ”perler” at hente i dialogen. En af de gode passager er, når Jens’ politimakker forklarer, at tiden med de autonome var en ren leg i forhold til de bevæbnede unge, der er på Nørrebro nu: ”Det er jo begrænset hvor langt en 16-årlig vegetarisk pige kan kaste en sten”.
(læs mere)


  ”Mumin”
Mungo Park, Kolding
19/02/09 - 21/03/09
Mumi møder mørket
Mungo Park i Kolding præsenterer med forestillingen “Mumin” det første danske teaterstykke om de tykmavede, hvide og charmerende mumitrolde. Det er en magisk rejse ind i et mørkt univers, hvor især lyset bliver en velfungerende visuel effekt, der smukt understreger forestillingens pointer. (Læs mere)


 

’Slottet’
Aarhus Teater, Scala
13. feb. - 14. marts


Mens vi venter på Hr. Klamm
Scenografien er det bedste i Aarhus Teaters opsætning af Kafkas ufuldendte værk ’Slottet’, der i Runar Hodnes iscenesættelse fungerer som en fin Kafka-lektion uden dog for alvor at rykke som fortælling.
Det starter lovende og den snigende uhygge er ikke til at tage fejl af.  I en labyrintisk scenografi der i sin visuelle kvalitet vækker associationer til de optiske illusioner, vi bl.a. kender fra Hotel Pro Forma, står stykkets hovedperson K (Niels Ellegaard). Han er angiveligt kommet frem til en landsby for at tiltræde sit embede som landmåler på et nærliggende slot.
(læs mere)



  Kong Ubu
Det kongelige teater
Takkeloffetet
17. feb. - 21. feb. 2009
”Merdre”
- eller ”pislort” som den indledende replik lyder i Lotte Faarups version af Alfred Jerrys KONG UBU fra 1888. Corona La Balance har spundet endnu en musisk perle af pis og lort! To skuespillere og fire mænd udstyret med instrumenter og viljen til at åbne munden og lade det vælte ud – det er hovedingredienserne i Corona La Balances opsætning af KONG UBU. I en overgivelse til teatraliteten fremstår en absurd komisk tragedie.
læs mere)



  Stuk
Det kongelige teater
30. jan. - 21. apr. 2009
Udviklende, grotesk og dybt underholdende teater
En sang der nærmer sig skråleri, 1880’ernes pæne tøj twistet med dekadente detaljer, skønsang, modsætninger, Jens Albinus i lange sølvstøvler med enorm platousål og et lille fikst korset, kvinder der synger sigende sange på moderne maner, en gal fransk kok, kaos og druk, penge (og mangel på samme) og alt muligt på en gang og så alligevel – slet, slet ingen ting.
(læs mere)


  Blodbadets Gud
Folketeatret
22.01.09 - 14.02.09
Latterens dobbeltmoral slår til igen
Blodbadets Gud er en fantastisk opsætning, der i Yasmina Rezas simple og meget direkte ånd går rent ind hos publikum. Med undertitlen ”Da Ferdinand slog to fortænder ud på Bruno” er der lagt op til en diskussion om børneopdragelse, moralske skrupler, værdikampe og det personlige sjæleliv. Alle pæne overflader, som den vestlige, civiliserede kultur indeholder, bliver lagt på hylden til fordel for dyriske og voldsomme verbale udbrud. (læs mere)

  Nick Cave teaterkoncert
Betty Nansen
(10/1 09 - 14/2 09)

Når alt går op i en højere enhed og man bare vil have mer’ og mer’
… teater når det er så godt at det kan sidestilles med euforiserende stoffer!At mangle ord er ikke et fænomen, der overgår mig særlig ofte. Spørg blot min omgangskreds! Men her, hvor jeg skal forsøge at sætte ord på Aarhus Teaters Nick Cave Teaterkoncerten – der huserer på Betty Nansen Teatrets anneksscene Edison frem til den 14. februar
– er det alligevel som om, at jeg mangler dem … ordene. Kun ganske enkelte kommer flydende af sig selv: Kom af sted! Se den selv! (læs mere)

  Ifigenia I Aulis
Skuespilhusets store scene
Spiller fra d. 19. dec – 27. marts
Afpillet og underspillet
En græsk tragedie indeholder fantastiske dramatiske og psykologiske elementer, der kan udnyttes på de mest levende og spændende måder på en scene. Desværre bliver disse muligheder ikke udnyttet i “Ifigenia I Auris”. Euripides’ tragedie om Agamemnon, der skal ofre sin datter Ifigenia, for at hæren kan komme videre fra Auris/Tauris til Troja, er et mislykket forsøg. Det er tydeligt at se, at det er Kasper Bech Holtens første opsætning af en græsk tragedie, selvom gode ideer og tegn på godt samarbejde med musiker Klaus Risager og scenograf Steffen Aarfing skinner igennem. (læs mere)

  Nøddeknækkeren
Af Pjotr Tjajkovskij
Det Kongelige Teater, Gamle Scene
Spilleperiode: 4. december 2008
– 4. januar 2009
Et vindue til et magisk univers
Det er Drosselmejer, som giver nøddeknækkeren til Clara; og ham, der skaber splid mellem hende og broren Fritz. Børnene hiver og slider i den stakkels træfigur, hvilket ender med, den går i stykker. Drosselmejers nevø reparerer nøddeknækkeren og vinder Claras hjerte.
Julenat lader Drosselmejer magien hvile over Claras værelse, og da klokken slår tolv, bliver der vendt op og ned på virkelighed og fantasi. Legetøjet bliver levende, og Clara bliver tryllet mindre, så alle møblerne på hendes værelse nu er kæmpestore. (læs mere)

  'Pietà'
af Astrid Saalbach
Aarhus Teater
12-12 2008 – 17-01 2009
Tragikomisk afklædning
På et hotel værelse vågner Rie ved siden af en nøgen død mand. Hvem er han og hvordan er hun endt der? Langsomt kommer gårdagens begivenheder tilbage til Rie, samt alle de begivenheder der har gjort at Rie er endt hvor hun er. Dette er udgangspunktet for Astrid Saalbach Pietà der på italiensk betyder Barmhjertighed. (læs mere)

  PÅ BUNDEN
Bådteatret
12. november - 6. December
På bunden af virkelighed
PÅ BUNDEN er en gribende dukkeforestilling om et liv, der er gået i stå på bunden af en sprutflaske. På magisk vis bringes dukkerne til live i et dragende poetisk univers, der trods sin surrealistiske udformning spejler virkeligheden. Gør dig selv den tjeneste at spendere en time i Bådteatrets intime sal, der perfekt omslutter denne rørende smukke forestilling.
(læs mere)

  Fest i Lønneberg
efter Astrid Lindgrens historier – bearbejdet af Ninette Mulvad
Odense Teater – Store Scene
Farce i Lønneberg
Forventningerne var store – både hos børn og barnlige sjæle – da der en kold novemberaften var premiere på ”Fest i Lønneberg”, som er efterfølgeren til den forestilling om Emil, der blev spillet på Odense Teater i 2002. I foyeren var der sat tykke ekstra-sæder frem til de mange små publikummer, så de kunne se ordentligt til aftenens familieforestilling.
Selv nød jeg den livlige atmosfære i salen efterhånden som børn og forældre fik fundet deres pladser og blev placeret i de høje sæder. Astrid Lindgrens historier vækker unægtelig mange gode barndomsminder. (læs mere)


  Min Familie
Af Tracy Letts
Betty Nansen Teatret
Spilleperiode: 15. november 2008 – 10. januar 2009
Ensemblespil når det er bedst
Min kone spiser piller, og jeg drikker. Det er den pagt, vi har indgået. Jeg drikker, ikke fordi min kone spiser piller, men om hun spiser piller, fordi jeg drikker, skal jeg ikke kunne svare på. Gerhard Mørch
Jesper Langberg åbner ”Pandoras æske” med sin perfekt underspillede Gerhard, der med sin forsvinden sætter handlingen i gang i denne soap opera.
Der er tale om et stykke dramatik, som med sine episodiske tableau, afbrudt af intermezzi med underlægningsmusik, og sin knivskarpe dialog trækker på nogle af de elementer, man finder i enhver amerikansk dramaserie. (læs mere)

  Det gyldne kompas 1
Aarhus Teater
Store Scene
14/11 – 08 til 10/01 – 09
Fantastisk fantasy på Aarhus Teater, også lidt for børn.
Panserbjørne, hekse og daimoner indtager scenen i en fantastisk fantasyforestilling på Aarhus Teater.
Philip Pullmans populære trilogi om den 12-årige Lyra og hendes gyldne kompas er dette og næste års store satsning og jeg glæder mig allerede til at se 2 del næste år. (Læs mere)


  Oskar - Ekstremt højt og utroligt tæt på”
Svalegangen
gæstespil Teater Møllen
(d. 4/11/08-8/11/08)

På jagt efter livsglæde
I forestillingen møder vi niårige Oskar Schell midt i sorgen efter hans far er omkommet i World Trade Center. I faderens gamle jakke finder Oskar en kuvert med påskriften ”Black”, og indeni ligger der en nøgle. Dette bliver starten på en jagt, hvor Oskar leder efter det rigtige nøglehul i hele New York. Han møder utallige sjove, underlige og helt fantastiske mennesker på sin tur, hvor han bliver hvirvlet ind i forskellige forunderlige historier. (læs mere)


  Faust
gæstespil Det kongelige teater
Goethes Faust (– der Tragödie, erster Teil), i Skuespilhuset.
Blod + sved + kærlighed + djævelskab = WOW!
Noget af det bedste ved teatret er, når man støder på en af de forestillinger, der bider sig fast, udvisker fornemmelsen af tid og sted og efterlader én eneste tanke i hovedet bagefter: WOW!
Sådan en oplevelse var det at se Deutsches Theater med deres opsætning af Goethes Faust (– der Tragödie, erster Teil), på gæstevisit i Skuespilhuset. Mindre fascinerende blev oplevelsen heller ikke af, at forestillingen i sagens natur blev spillet på tysk og at undertegnede – trods ellers ganske rimelige tyskkundskaber og hjælp fra overtekster – så langt fra nåede at fatte alt hvad der blev sagt. Men det gjorde ingenting. Slet ingenting. (læs mere)



  Tryllefløjten
Af Wolfgang Amadeus Mozart & Emanuel Schikaneder
Gæstespil af Den Jyske Opera
Det Kongelige Teater - Operaen
Spilleperiode: 18. og 19. oktober 2008
Flot sangpræstation men kedelig iscenesættelse
Kasper Wiltons iscenesættelse og Jesper Corneliussens scenografi lever desværre ikke op til den meget professionelle og medrivende sangpræstation. Det er synd, for det giver et meget ujævnt helhedsindtryk af Den Jyske Operas opsætning af Tryllefløjten.
(læs mere)

  '’Completely simultaneously’
Entré Scenen
24.oktober- 4.november
Sublime momenter
'Completely simultaneously’ vrider armen om på forestillingskonventioner og sceniske spilleregler. Som tilskuere er vi udsat for momenter, scener og sekvenser, der giver os ovenud rig mulighed for at være aktivt betydningsskabende i dette værk, WEGO har skabt.
(læs mere)


 

”In memoriam”
Betty Nansen Teatret
8. okt. – 15. nov. 2008

Længe leve håbløsheden
Den rå og skinbarlige virkelighed forsøges gengivet så virkelighedstro som muligt i Betty Nansen Teatrets foruroligende iscenesættelse af Noréns In memoriam. Et stykke om menneskets skyggesiger, der dog qua sin udpenslende voldsæstetisk rummer en betragtelig risiko for at støde publikum fra sig. (læs mere)



  Hedda Gabler
Henrik Ibsen Odense Teater – Sukkerkogeriet 9. okt – 8. nov 2008

 

Ibsens Hedda Gabler i moderne klæder
Hedda Gabler er en af disse uforløste kvinder, der føler sig magtfuld og underholdt, når hun kan lege med sine medmenneskers følelser ved sin intrigante og dæmoniske adfærd. Hendes dæmoniske natur viser sig i sidste ende at være fatal, idet hun driver sig selv og sin tidligere bejler - som også er hendes mands konkurrent - til selvmord. Hedda må gå til grunde, fordi hun ikke formår at tilpasse sig det miljø, hun er en del af. Hendes dæmoniske natur er destruktiv og fører – nærmest symbolsk - til undergang. (læs mere)

  ”Darwins Testamente”
Det kongelige teater
Skuespilhusets Portscene,
3 okt - 8 nov. 08
Hvad har du gjort, Darwin?
Ham her Darwin vi alle tror, vi går rundt og kender – hvem er han egentlig? Vi kender ham for den med aben, som Henning Jensen på mest levende vis præsenterer for os, men hvad med resten? Stod Darwin aldrig i dilemma angående sine egne teorier, eller levede han helt og holdent efter dem? Ja, mange af de ting får man svar på ved at se ”Darwins testamente”, men ligeså mange spørgsmål opstår undervejs blandt de mange små handlinger, der udspiller sig på en mørk om end smagfuld scene. (læs mere)


  ”Farvel”
Svalegangen
18 sept. - 25 Okt. 08
Når mænd tuder
”Det er aldrig for sent at få en lykkelig barndom,” lyder det i Hans Rønnes nyeste opsætning ”Farvel” på Svalegangen. Det er historien om en fraværende fars forhold til sine tre voksne sønner. Familien kan ikke engang dele en pose chips uden at komme op at skændes, og det hele bliver ikke bedre af, at faderen overtaler de nu voksne drenge til at holde ferie sammen på en ubeboet ø. (læs mere)

  Mio min Mio
Teatret Zeppelin
Vesterbro, København
21. sept. - 26. okt. 08
Min Min Mio
Bo Wilhelm Olsson bor hos sine adoptivforældre, der ikke er specielt begejstrede for ham. Men en dag sker der noget mærkeligt. Bo forsvinder og kommer til Landet i det fjerne og her starter et spændende eventyr. (læs mere)

  Enetime
Teatret ved sorte hest
12. sept 08 - 18. okt 08
Én lang orgasme
Det slår gnister mellem professoren og hans naive elev i deres uendelige leg om tiltrækning og frastødning. Luften mellem Enetimes to hovedrolleindehavere er brændende hed og intens – men varme kan få hjernen til at koge over, og desværre er professorens hukommelse ikke den eneste, der svinder i varmen. (læs mere)

  Kosmisk Frygt -
eller den dag
Brad Pitt fik paranoia

Aarhus Teater
Studio
12/09-08 - 18/10-08
Komisk Klimadebat - eller den dag vi alle fik Paranoia
Alle ved at klimaet er på vej mod den store katastrofe, og kan man undgå at blive lidt paranoid mens man venter på at verden går under. Ifølge Aarhus teater skal der en mand af Brad Pitts dimensioner til for at vi kommer ud af den handlingslammelse vi føler. Derfor indtager Brad scenen i flere forskellige varianter, for som Brad siger: Jeg er handlingens mand. Derfor sidder jeg lige nu foran min producent og siger: Vi skal lave noget væsentligt. Noget der ikke bare underholder, men ændrer, forandrer – noget der gør en forskel” (læs mere)

  'Leverum'
Gæstespil af Teater Mette Wuns
Bådteatret
1.-13. september
Komisk Klimadebat - eller den dag vi alle fik Paranoia
Alle ved at klimaet er på vej mod den store katastrofe, og kan man undgå at blive lidt paranoid mens man venter på at verden går under. Ifølge Aarhus teater skal der en mand af Brad Pitts dimensioner til for at vi kommer ud af den handlingslammelse vi føler. Derfor indtager Brad scenen i flere forskellige varianter, for som Brad siger: Jeg er handlingens mand. Derfor sidder jeg lige nu foran min producent og siger: Vi skal lave noget væsentligt. Noget der ikke bare underholder, men ændrer, forandrer – noget der gør en forskel” (læs mere)

  'Superdiva Megabitch Fucked Up Fantastisk'
Xofia
Spillede på Vildskud´s festival
Superdiva Megabitch Fucked Up Fantastisk
Fucked Up Megabitchet og i den grad Fantastisk Superdiva -fra den virkelige verden. Ægte skuespiltalent som fiktionens falske diva. Teatergruppen Xofia sætter teatrets falskhed under lup, men i virkeligheden handler det om den ægte ”falske” virkelighed. (læs mere)

 
Anden vender tilbage.
Anders ”Anden” Matthesen
Østre Gasværk
(1 aug. -20 sep. 2008,
Anden er tilbage!
Anden har lagt endnu et guldæg i form af veloplagt komik, skæg og spas. I sit nye show vil Anders gerne svare på hvordan det er at være dansker, og hvorfor det er blevet nederen at svinge med de rød-hvide farver.
I Andens nye show vender han tilbage til sine rødder, standup i ren form, altså den form med en mand, en mikrofon og en taburet. En mand, halvanden time. (læs mere)
www.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk