Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 
 
Afpillet og underspillet
af Sarah H. S. Bundgaard

Ifigenia I Aulis
Skuespilhusets store scene
Spiller fra d. 19. dec – 27. marts


En græsk tragedie indeholder fantastiske dramatiske og psykologiske elementer, der kan udnyttes på de mest levende og spændende måder på en scene. Desværre bliver disse muligheder ikke udnyttet i “Ifigenia I Auris”. Euripides’ tragedie om Agamemnon, der skal ofre sin datter Ifigenia, for at hæren kan komme videre fra Auris/Tauris til Troja, er et mislykket forsøg. Det er tydeligt at se, at det er Kasper Bech Holtens første opsætning af en græsk tragedie, selvom gode ideer og tegn på godt samarbejde med musiker Klaus Risager og scenograf Steffen Aarfing skinner igennem.

Det starter dog godt ud. Rigtig godt endda. Forestillingen åbner med et sansetrick, der øger tilskuerens lyttesanser, så fortællerens historie på scenen virkelig sætter sig og skaber indtryk. Fortællerfiguren virker i begyndelsen utrolig central, og meget af tilskuerens tillid bliver lagt I hans hænder fra starten af. Ideen med denne fortællerfigur er god, men falder desværre til jorden opsætningen igennem, ligesom de mange andre gode inputs, der kunne udnyttes mere og bedre.

En af de gode tanker er et simpelt scenerum, som kan udnyttes til forskellig brug i enhver scene. En anden god ide er at sætte Klaus Risager til at lave supplerende musik til forestillingen. Ingen af delene bliver dog udnyttet til fulde, men ender med at stå i stampe. Musikken bliver flot udnyttet og skaber spændende stemning i begyndelsen, men mister desværre sin betydning, når selve tragedien for alvor burde udspille sig.

Listen af skuespillere i stykket er imponerende og derfor med til at sætte forventningerne højt. Henning Jensen, Kirsten Olesen og Mille Lehfeldt får langt fra lov til at udnytte deres evner, og deres udtryk på scenen bliver indebrændt og langtrukkent. En ægte græsk patostragedie beder om skrig, traumer, skrål og højlydt gråd. Alt dette mangler denne opsætning.

Alt i alt mangler der et fokuspunkt, og noget der kan gøre forestillingen unik og anderledes. Det virker ikke som om, at Kasper Bech Holten har gjort sig klart, hvad det er, han vil sige med denne opsætning, selvom der er så mange muligheder for netop fokuspunkter: Børn i krig, Agememnons psykologiske udvikling og forvikling tragedien igennem osv.

Modsat Kasper Bech Holtens intentioner får tragedien ikke lov at tale sit eget sprog, men bliver en indelukket og indebrændt forestilling. Hvis han ønskede at opsætte en klassisk tragedie, skulle han have gjort det med maner. Havde han ønsket at modernisere og gøre noget nyt ved tragedien, kunne man også have fuldført denne tanke, i stedet for at blande moderne klæder som slips og butterfly med græske dragter. Forestillingen formår altså ikke at sætte sig nogle mål, men derimod at sende en masse blandede signaler, der taber kraften og saften som ellers er til stede i de fleste græske tragedier.

Det endte derfor med en gennemspilning af teksten, i stedet for en fortælling hvori teksten udnyttes til at udtrykke sig med.

Det er koldt og tørt beskrevet, præcis som oplevelsen i skuespilhusets ellers smukke omgivelser. De to masker får forestillingen for sine gode intentioner.

 

Iscenesættelse:
Kasper Bech Holten
Scenografi og kostumer: Steffen Aarfing og Marie ì Dali Lysdesign: Jesper Kongshaug Komponist: Klaus Risager Oversættelse: Niels Brunse Dramaturgisk bearbejdelse: Anita Klein
Teaterforlag: Nordiska ApS, København Medvirkende
Mille Lehfeldt Henning Jensen Kirsten Olesen Rasmus Botoft  Martin Hestbæk Stig Hoffmeyer Peder Holm Johansen Peter Plaugborg m.fl.



Mille Hoffmeyer Lehfeldt, Kirsten Olesen
Foto: Miklos Szabo
 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk