Stuk
Det kongelige teater
30. jan. - 21. apr. 2009
En sang der nærmer sig skråleri, 1880’ernes pæne tøj twistet med
dekadente detaljer, skønsang, modsætninger, Jens Albinus i lange
sølvstøvler med enorm platousål og et lille fikst korset, kvinder
der synger sigende sange på moderne maner, en gal fransk kok, kaos
og druk, penge (og mangel på samme) og alt muligt på en gang og så
alligevel – slet, slet ingen ting.
Ja, ”Stuk” af Herman Bang er blevet opsat som skuespil, og spiller
nu på Skuespilhusets store scene. Med den tyske iscenesætter Frank
Castorf med på sættet er alt dømt til at være grotesk, underligt og
en smule provokerende, idet hans grundholdning omkring teatret er,
at det skal udvikle og være sjovt. Det er ligesom at kaste sig ud i
fragmenter fra ”The Hitchikers Guide to the Galaxy”, spicet med en
omgang kloge ord og fine sætninger fra romanen ”Stuk” og tilsat
yderligere galskab og direkte grotesk latterlig underholdning med
moderne tilsætningsstoffer.
Uendelige mængder af indtryk
Dette giver alt i alt en forestilling, der er, som sagt,
underholdende, men desværre en 50-60 minutter for lang. Visse
scener, som fx opiumstrippet med mænd i korsetter, høje hæle og
bare, smækre lår slår ikke til i længden og ville have fungeret
utrolig godt, hvis man havde skåret ned på længden.
Dette gør sig gældende mange scener stykket igennem. Energien og
tempoet i stykket bevæger sig på et enormt højt og hurtigt niveau,
der også gør, at man efter max 3 timer ikke kan indeholde mere
fortolkning af Herman Bang.
Men derudover er scenografien genialt lavet og sat op, så alle Bangs
beskrivelser af menageriet smukt bliver til virkelighed.
Skuespillerne spiller som en drøm og uden skrupler, selvom Jens
Albinus med sine små improvisationer, når noget går galt på scenen,
klart brænder mest igennem som Herluf Berg, dog uden at skulle støde
nogen af de andre medvirkende, der alle spiller fremragende. Man
kunne måske have ønsket sig en fransk kok, med lidt mere gennemøvet
accent.
Aktuelt igen, igen
”Stuk” er mere relevant end nogensinde. Bogen skildrer opgangstider
og uendelige mængder optimisme, den såkalde ”gründer-periode”, der
ender med et ordentligt krak. Historien kunne lige så vel have
fundet sted i dag blandt 4 gode venner, der opretter deres eget
firma, hvorefter dette, pga. den nuværende finanskrise, må lukke og
slukke på ulykkelig vis. Dette afbilledes på scenen ved en blanding
af moderne tilbehør og påklædning, der sammenfletter de to tider og
fører forestillingen op til i dag, som en afsluttende
perspektivering og reminder om hvor vi egentlige befinder os.
For man kunne risikere at glemme sig selv, bare en lille smule i al
den groteske galskab.
|
Iscenesættelse: Frank Castorf |
Scenografi: Christian Friedländer,Kostumer:
Marie Plum, Lysdesign: Åsa Frankenberg Medvirkende: Jens Albinus,
Ernesto Piga Carbone, Helle Fagralid, Peter Gilsfort, Paul
Hüttel, Henrik Jandorf, Birthe Neumann, Tammi Øst, m.fl. |
|