Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 
 
Ibsens Hedda Gabler i moderne klæder
af Henriette Cohen Simonsen

 

Hedda Gabler
af Henrik Ibsen
Odense Teater – Sukkerkogeriet
Spilleperiode: 9. okt – 8. nov 08

Ibsens ”Hedda Gabler” udkom i 1890, og dramaet ligger i forlængelse af de naturalistiske dagligstuedramaer og peger fremad ved at indeholde nogle mere symbolistiske lag. Ibsen var optaget af de uforløste og ulykkelige kvindeskæbner, der er fange af tidens konventioner og higer efter omgivelsernes bekræftelse. Mange af disse kvinder har et stigende ønske om selvrealisering – en åndelig og materiel frigørelse - som ulykkeligvis ikke kan lade sig gøre uden at bryde med de normer og konventioner, som de er opdraget med. Hedda Gabler er en af disse uforløste kvinder, der føler sig magtfuld og underholdt, når hun kan lege med sine medmenneskers følelser ved sin intrigante og dæmoniske adfærd. Hendes dæmoniske natur viser sig i sidste ende at være fatal, idet hun driver sig selv og sin tidligere bejler - som også er hendes mands konkurrent - til selvmord. Hedda må gå til grunde, fordi hun ikke formår at tilpasse sig det miljø, hun er en del af. Hendes dæmoniske natur er destruktiv og fører – nærmest symbolsk - til undergang.

Kort fortalt er handlingen den, at Hedda og Jørgen Tesman netop er hjemvendt fra en længere bryllupsrejse. Jørgen og Heddas fremtid, hus og økonomi er afhængig af, at Jørgen får en stilling som professor. Heddas tidligere flamme, Løvborg kommer kort tid efter til byen for at udgive en bog og – efter sigende – konkurrere med Jørgen om det opslåede professorat. Løvborg er stadig tiltrukket af Hedda, og hun formår at lege med Løvborgs følelser. Det viser sig, at Løvborg har medtaget et nyt, værdifuldt manuskript, som han har udarbejdet sammen med Heddas skoleveninde Thea, og som giver alvorlig konkurrence til Jørgen. Thea er forelsket i Løvborg, og Hedda udnytter situationen med en kold og manipulerende adfærd. Ulykkeligvis mister Løvborg sit manuskript i en sanseløs beruselse efter et drikkegilde. Jørgen finder manuskriptet og viser det til Hedda, som brænder det i køkkenvasken. Hedda har forinden udstyret Løvborg med en af sine to pistoler, og han drives til selvmord. Han er blevet afvist af Hedda, har mistet sit manuskript og sin værdighed. Hedda afsløres til slut som medvirkende til Løvborgs selvmord, og hun må vælge mellem et ydmygende forhold til vennen Assesor Brack eller til den ultimative undergang – selvmordet.

Odense Teater har valgt at opsætte Ibsens drama i et moderne interiør. Dagligstuen er udskiftet med et moderne samtalekøkken, moderne møblement og nutidigt tøj. Det klæder virkelig Ibsens drama at blive flyttet ud af det tunge 1900-tals møblement og ind i det 21. århundrede. Scenografi og kostumer er vellykkede og elegante. Man har fornemmelsen af, at vi ser ind i rummene på en kæmpe villa, og de florlette gardiner, der indimellem trækkes for, sætter en flot ramme om de rum, hvor meget er uudsagt eller tilsløret.

Mette Maria Ahrenkiel spillede en smuk og forførende Hedda. Rollen er vanskelig, fordi så meget foregår på et uudtalt plan, men den blev forløst ganske godt. De stærkeste præstationer var dog Lars Simonsen som den nørdede og verdensfjerne videnskabsmand Jørgen, og den martrede Eilert Løvborg spillet af Mads M. Nielsen. De leverede begge nogle fremragende præstationer – indlevede og troværdige.

Stykkets svaghed er dog, at handlingen ikke altid formår at sandsynliggøre de problemer, som Hedda står med. Mange af problemstillingerne i ”Hedda Gabler” er arketypiske. Intriger, manipulation og magtmisbrug er velkendte og eviggyldige emner. Når handlingen udspilles i et nutidigt rum, er det dog sværere at følge, hvorfor kvinderne ikke må gå med til et drikkegilde og ikke må gå alene hjem efter mørkets frembrud? Hvorfor Thea er gift med en gammel mand, som hun ikke elsker, og hvorfor Heddas liv og status afhænger af mandens forfremmelse? Her ville en lidt mere omfattende omskrivning af Ibsens drama klæde det moderne rum, som stykket godt kan bære.
 

Iscenesættelse: Alexa Ther

Scenograf og kostumer: Camilla Bjørnvad Medvirkende: Mette Maria Ahrenkiel, Lars Simonsen, Sanne Saerens, Mads M. Nielsen, Kirstens Saerens, Lars Lønnerup



Lars Simonsen, Sanne Saerens,
Kirsten Saerens, Lars Lønnerup, Mette
Maria Ahrenkiel og Mads M. Nielsen
Foto: Odense Teater

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk