Kong Ubu
Det kongelige teater
Takkeloffetet
17. feb. - 21. feb. 2009
”Merdre” - eller ”pislort” som den indledende replik lyder i Lotte Faarups version af Alfred Jerrys KONG UBU fra 1888. Corona La Balance har spundet endnu en musisk perle af pis og lort!
To skuespillere (Øyvind Kirchhoff og Jan Overgaaard Mogensen) og fire mænd udstyret med instrumenter (Jesper Egelund, Torben Snekkestad, Frans Hansen og Rasmus Kjøller) og viljen til at åbne munden og lade det vælte ud – det er hovedingredienserne i Corona La Balances opsætning af KONG UBU. I en overgivelse til teatraliteten fremstår en absurd komisk tragedie. Skuespillernes 1800’tals-maskesminkede-ansigter byder publikum ind i deres skæve konstruerede verden, der er gennemsyret vulgær fra start til slut. Talen, lyden og den fysiske udfoldelse er direkte, grov og absolut uden nogen frygt for fæces! I et ligeværdigt spil mellem musikere og skuespillere opstår et unikt rytmisk univers! Musikken underbygger skuespillet og skuespillet underbygger musikken! Med Corona La Balances kendetegnende udstyrsmæssige komprimerede stil, der dog undviger, at minimalismens bevidste tomhed indtager scenen, viser de på fineste vis, hvad det teatrale univers kan byde på af overraskelser!
Interaktion, hvis publikum har lyst På Takkelloftet, hvor KONG UBU for tiden gæstespiller, sidder publikum helt tæt på scenen – vi kan røre ved den, hvis vi har lyst! Der er ingen fysisk distance, men er der en metal? ”Saaav” udbryder en pige og bliver tydeligt overrasket over sit eget udbrud, da en fuld soldat slingrer faretruende tæt forbi publikumsrækkerne. Skuespillerne har fat i publikum, og de lader dem ikke sådan slippe! Langsomt indfanges publikum i forestillingens univers, der udfordrer grænserne i den civiliserede rene verden! Publikum er fanget, men måske tænker den begyndende teenager, der lige må tjekke håret en ekstra gang for at sikre sig, at skuespilleren rent faktisk ikke efterladte noget i det, blot: ”Øv, hvor er det ulækkert”?
Jerrys satiriske luner giver en ny dimension til vores verden, når Lotte Faarup lader statssvineministerens hovede dyppet i tønden, hvilket vidner om, at KONG UBO også er for voksne. Corona La Balance, der til dagligt er godt gemt væk i Vanløse, placerer sig prisværdigt lige oven på vores grænser. Spørgsmålet er, om alle publikummer får noget ud af udfordringen? Hvis klasselæren kan tage sine elever ved hånden og spørge, ”hvad var det vi så og hvorfor?”, så kunne svaret meget vel være positivt. Som skoleforestilling i folkeskolen er KONG UBU afhængig af opfølgende diskussion af, hvorvidt den nu også blot handler om pislort!
Lotte Faarup har skabt en rytmisk satire om pis, lort og vores verden. Den skal ses og diskuteres! Skynd dig; KONG UBU gæstespiller på Takkelloftet frem til d. 21 februar.
|