Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 

Længe leve håbløsheden
Af Louise Nabe

 

 

”In memoriam”
Betty Nansen Teatret
8. okt. – 15. nov. 2008

Den rå og skinbarlige virkelighed forsøges gengivet så virkelighedstro som muligt i Betty Nansen Teatrets foruroligende iscenesættelse af Noréns In memoriam. Et stykke om menneskets skyggesiger, der dog qua sin udpenslende voldsæstetisk rummer en betragtelig risiko for at støde publikum fra sig.

Er der overhovedet noget, der er retfærdigt?
I et land ikke så forfærdelig langt mod øst, er verden gået af lave. I hvert fald for en lille gruppe mennesker, der hutler sig igennem tilværelsen ved at sælge alt hvad de ejer i et desperat forsøg på at overleve: Deres ejendele og deres ære sælger de. Sig selv og hinanden lige så, ja selv deres egne børn sælger de, som var det den mest naturlige ting i verden. Til højst bydende helst, men ellers kan den lavest bydende også bruges. Bare der kommer noget i kassen til en bid brød, en pakke cigaretter, et fix eller en flaske, der kan overdøve larmen fra livets barske virkelighed for et øjeblik.

Her, i dette land på denne tid er mennesket blevet reduceret til rovdyr i bur. De vandrer enten hvileløse og døde i blikket frem og tilbage i deres alt for små verdener uden håb om at komme væk; eller ligger apatiske og resignerede og venter på den eneste udvej – døden.

Kun en ting er sikkert: Der er kun én udvej og det er døden. Så længe man stadig lever, kan tingene kun blive værre. Døden er det værste, der kan ske, men så er man da i det mindste sikker på, at så bliver det heller ikke værre … hvis man er heldig.

Der er – med andre ord – ikke noget hér, der er retfærdigt. Sådan er det og sådan bliver det ved med at være. Håbet er dødt – længe leve håbløsheden.

Noréns nødvendighed
Med denne skildring af livets håbløshed og forfald, afslutter Lars Norén i Politkovskaja in memoriam sin trilogi om de mørkeste sider af vor tids menneskelighed. Ifølge Norén selv, er dette det mørkeste stykke han har skrevet; et stykke uden håb og uden lys, hvor det eneste håb ligger i publikums reaktion.

Kernen i Noréns skuespil og i Betty Nansen Teatrets opsætning bliver dermed at få publikum til at reagere. Til at råbe ”nok er nok” og tage de skridt, der skal til, for at bremse forfaldet. Til at tage over, hvor bl.a. den russiske journalist, Anna Politkovskaja – til hvem stykket er dedikeret – måtte slippe, da hun blev myrdet for sin stædige åbenmundethed.

Dét er et ønske, der giver Noréns stykke en indre styrke, der ikke er til at tage fejl af. Men desværre viser det sig, at hans ønske måske er lige lidt for stærkt og lidt for åbenlyst til, at han – og Betty Nansen Teatret – opnår det, de ønsker.

For meget af det gode
Der er ingen tvivl om, at der er en nødvendighed i at fortælle om livets grusomme, uretfærdige og mørke sider. Dét er blevet gjort ganske effektivt før og i bredt omfang, fra Christiane F til Trainspotting med videre. Men problemet bliver, når det fortælles på en måde, så tilskuerens følelser nærmere slår fra end bliver rørt, hvilket bl.a. kan ske, når filteret fjernes og den rå og skinbarlige virkelighed forsøges gengivet så virkelighedsnært som muligt på teatret. Eller når mørket, fornedrelserne og elendigheden i handlingen får lov at dominere så meget, at den dramaturgiske fremdrift i stykket kommer i anden række.

Det sker desværre hér. På trods af gedigne og fortvivlende livagtige skuespillerpræstationer - ikke mindst af de tre helt unge mennesker, der er på scenen - en gennemført personinstruktion og en scenografi, der nærmest alene kan tage modet fra én.

Det er synd for menneskene!
Hvad der dog ikke desto mindre kan sætte tankerne i gang ved In memoriam er den kendsgerning, at der lige rundt om hjørnet på Betty Nansen Teatrets hovedscene på Frederiksberg Allé bliver spillet en 100-årig klassiker, der mere eller mindre kommer til den samme konklusion, som Lars Norén: Det er synd for menneskene – som Strindberg lader gudedatteren Agnes konstatere – og nej, der er overhovedet ikke noget, der er retfærdigt her i livet. Nogle vil have det godt og andre vil have det elendigt – og selvom det virker som om, at der intet er at stille op, så bør vi måske gøre forsøget alligevel. 
 

Instruktion: Vibeke Bjelke

Manuskript: Lars Norén. Scenografi: Carsten Burke Kristensen
Medvirkende: Stine Stengade, Anders W. Berthelsen, Nicolaj Kopernikus, Lars Lunøe, Henrik Larsen, Remi Lewerissa, Lars Ranthe, Stefan Pagels, Freja Jeppesen, Andreas og Sandra Bengtson.

 


Andreas Bengtson. Foto: Natascha Thiara Rydvald
 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk