|
|
Flot sangpræstation men kedelig iscenesættelse
Af Jannie Leonhardt Andersen |
|
Tryllefløjten
Af Wolfgang Amadeus Mozart & Emanuel Schikaneder
Gæstespil af Den Jyske Opera
Det Kongelige Teater - Operaen
Spilleperiode: 18. og 19. oktober 2008
Kasper Wiltons iscenesættelse og Jesper Corneliussens scenografi
lever desværre ikke op til den meget professionelle og medrivende
sangpræstation. Det er synd, for det giver et meget ujævnt
helhedsindtryk af Den Jyske Operas opsætning af Tryllefløjten.
Der er ingen tvivl om, Den Jyske Operas ensemble kan synge, og det
på den mest vidunderlige vis. Susanne Elmark som Nattens Dronning
leverer en fantastisk sangpræstation med Der Hölle Rache kocht in
meinem Herzen. En ikke let opgave eftersom det er en af de mest
kendte arier - i ikke blot i Tryllefløjten, men af Mozart. Susanne
Elmark løftede taget på Operaen, og med den kraft og perfekte
spændvidde over flere oktaver kunne man være bekymret for, om
glasfacaden på Operaen ville sprænges. Den Jyske Operas Kors
præstation med O Isis und Osiris, welche Wonne! fortjener også at
blive fremhævet.
Den Jyske Operas Tryllefløjten er en turnéforestilling. Den skal
rundt i landet og spille på forskellige scener, hvilket stiller krav
til scenografiens mobilitet. Den skal være let at have med rundt.
Samtidig skal der tages højde for, at de forskellige lokaliteter
ikke nødvendigvis stiller de samme teatertekniske faciliter til
rådighed.
Scenografen Jesper Corneliussen anvender en minimalistisk
scenografi, præget af geometriske figurer, for eksempel afbilledes
Visdommens Tempel med en pyramide (trekant). Som kontrast til de
geometriske figurer søges der at vise et mere eventyrligt univers
både gennem Papagenos og Papagenas fjerprydede dragter og af tøjdyr,
som titter frem bag de tre søjler i Visdommens Tempel.
Men, ses der på scenografien som helhed, fungerer den ganske simpel
ikke. Den bærer præg af at skulle kunne klappes sammen 16 gange. Til
tider giver den endda problemer for de medvirkende, som når De tre
damer har problemer med at få lukket Nattens Dronnings trone i 1.
akt... Jeg bemærker også, at efterhånden som vi nærmer os slutningen
i 2. akt, har de kørt scenetæppet frem og tilbage (for at kunne lave
sceneskifte bag fortæppet) så mange gange, at de øverste tæpper i
proceniumsbuen, som skulle dække for lysreggen, har revet sig løs.
Den Jyske Opera må derfor tage deres endelige applaus med et stykke
scenetæppe hængende ned fra loftet.
Valget med at have en minimalistisk scenografi sætter automatisk
større krav til de medvirkendes skuespilsmæssige præstationer. Der
er ikke mange rekvisitter eller andre scenografiske elementer at
spille op mod og med. Derfor bliver fokus langt mere på de
medvirkende. Når man vælger at opføre Tryllefløjten, der har
væsentlig mere talt dialog end de fleste operaer, og nærmest kan
betegnes som et syngespil, så kan man godt tillade sig at forvente
mere af den skuespilsmæssige præstation.
Her skuffer Kasper Wiltons iscenesættelse. Den mangler gesten. Der
spilles for meget på scenen og for lidt når ud over rampen til
publikum. Joachim Knop forsøger ihærdig med sin Papageno, mens
Kristine Becker Lunds fortolkning af Paminas udvikling fra den lille
pige i skoleuniform til en kvinde desværre bedst kommer til udtryk
gennem skiftet af kostume. Der mangler simpelthen fokus i
opsætningen. Kontrasten mellem Nattens Dronning/Sarastro og Papageno/Papagena
flyder lidt for meget ud, og Monostatos, med Schwarz tatoveret
henover brystkassen, bliver aldrig en rigtig skurk.
Det er meget muligt, jeg er blevet en forvænt teatergænger. Men, jeg
forventer noget mere, når jeg sætter mig i de fløjlsbløde sæder på
Holmen. Det, som bærer Den Jyske Operas Tryllefløjten igennem, er de
stærke sangpræstationer og musikken fra orkestergraven.
|
Iscenesættelse: Kasper Wilton |
Scenografi: Jesper Corneliussen Dirigent:
Stefan Solyom/Per Otto Johansson Lysdesign: Anja Myung Hansen
Medvirkende: Petri Lindroos, David Danholt, Susanne Elmark ,
Kristine Becker Lund, Joachim Knop, Vibeke Kristensen, Hans
Dueholm, Herning Kirkes Drengekor, Den Jyske Operas Kor og
Sjællands Symfoniorkester |
|
Bolette Bruno Hansen (3. dame), Elsebeth Dreisig (1. dame), Aileen
Itani (Pamina),
Birgitte Mosegaard Pedersen (2. dame)
Fotograf Anders Bach
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|