Enetime
Teatret ved sorte hest
12. sept 08 - 18. okt 08
Det slår gnister mellem professoren og hans naive elev i deres
uendelige leg om tiltrækning og frastødning. Luften mellem Enetimes
to hovedrolleindehavere er brændende hed og intens – men varme kan
få hjernen til at koge over, og desværre er professorens hukommelse
ikke den eneste, der svinder i varmen.
Der er sex i luften fra det øjeblik, Peter Oliver Hansen og Laura
Bro, som spiller henholdsvis professoren og hans naive elev, står på
scenen samtidig. Med skiftevis svulmende og aftagende stemmeføring
forfører de hinanden fra start til slut. Den seksuelle tone viser
sig tilbagevendende som grov komik. Mia Lipschitz teatrale
instruktion giver dem lov at ose af syndefuldt begær. Kemien er i
den grad tilstede med den elektriske luft mellem hr. Hansen og frk.
Bro, hvis samspil er gnistrende. Til gengæld kunne Peter Oliver
Hansen godt have brug for en elektrisk opladning. Ligesom
professorens hukommelse er vag, når det kommer til hans erfaringer
med tidligere elever, lider hr. Hansens under svære hukommelsessvigt
med hensyn til Eugène Ionescos snørklede skriverier.
Forestillingen bæres af samspilspræstationen og en kreativ
nytænkende instruktør, der formår at tænkte videre på Ionescos
absurde og grovkornede komiske gloser.
Elektrisk samspil
Det er samspillet – den statisk elektriske kraft mellem professoren
og eleven, der bærer forestillingen frem. Bros udgave af den
urealistisk ambitiøse elev bliver en parodi på en ”dum blondine” med
hendes grublende ansigtsudtryk og blanke uforstående øje. I
overensstemmelse med det teatrale stilvalg fra instruktørens side er
hun distanceret fra den virkelige verden. Desværre er distancen
konstant. Vi genkender hende som parodi, men ikke som et menneske
fra vores hverdag. Derimod formår Hansen trods sine skrupler med de
lange meningsforladte passager at skabe en karakter, der under den
teatrale overflade bygger på et menneske fra virkelighedens verden.
I glimt genkender vi figuren – og blot et øjeblik tror vi på, at han
rent faktisk findes derude - denne sindssyge professor, der
konsekvent overhører hushjælpen Maries advarsler om, hvordan det er
gået hans tidligere elever. Trofaste Marie er en rå og dybsindig
dame i Maria Stenzs karakterisering. Men det er ikke på de enkelte
skuespillere, at vores øjne fæstes. Vi drages af spilrummet med dem.
I det usagte ord, i blikkene, i afstanden mellem dem befinder sig en
ladning af sprængfarlig energi, som opsuger os. Instruktøren har på
imponerende vis leget med dette energifelt.
Kreativ og sexet fornyelse
Enetime er i Mia Lipschitzs opsætningen en evig leg - om begær og
territorium. Hun eksperimenterer med rummet mellem skuespillerne.
Med hendes dybt teatrale stil leger hun med pludselige forandringer
og stilstand, uden at den spændte energi falder. Supplerende hertil
er Simon Holk Witzanskys mobile scenografi, der konstant viser sig
at rumme nye muligheder for, at sceneriets urskov af grønne planter
kan omslutte den forførende leg.
Enetime er blevet placeret i nutiden, men uden at splintre Ionescos
unikke 1950’er verdensbillede. Komikken har blot fået et ekstra lag
af vores absurde virkelighed anno 2008. Forestillingen er i
harmonerende balance mellem fortid og nutid – mellem Ionescos
oprindelige absurde komedie og Mia Lipschitz kreative fornyelse.
Under Lipschitz vejledning formår Peter Oliver Hansen, Laura Bro og
Maria Stenz at skabe en dampende hed, unik og selvstændig version.
Sorte Hests opsætning af Enetime er en sexet nyskabelse af Ioneskos
komiske meningsløshed, der blot mangler den sidste finpudsning. I en
absurd virkelighed anno 2008 udvikles en forførende liderlig kamp
støt mellem professoren og hans naive elev for til sidst at ende i
”den lille død”.
|