Faust
gæstespil på Det kongelige teater
Noget af det bedste ved teatret er, når man støder på en af de
forestillinger, der bider sig fast, udvisker fornemmelsen af tid og
sted og efterlader én eneste tanke i hovedet bagefter: WOW!
Sådan en oplevelse var det at se Deutsches Theater med deres
opsætning af Goethes Faust (– der Tragödie, erster Teil), på
gæstevisit i Skuespilhuset. Mindre fascinerende blev oplevelsen
heller ikke af, at forestillingen i sagens natur blev spillet på
tysk og at undertegnede – trods ellers ganske rimelige
tyskkundskaber og hjælp fra overtekster – så langt fra nåede at
fatte alt hvad der blev sagt. Men det gjorde ingenting. Slet
ingenting.
En mand kommer ind
En mand kommer ind på scenen. Han går målrettet og beslutsomt frem.
Midt på scenen stopper han og bliver stående, med blikket fast
rettet mod scenens modsatte side. Uden kontakt til publikum. Dér
bliver han stående. Og stående. Og stående. Indtil han efter et par
minutter, der føltes som en lille evighed (af den gode slags) lige
så målrettet og beslutsomt, som han kom ind, vender sig mod publikum
og begynder at tale. Hurtigt, dybt og filosofisk – og længe. Så
længe, at han nogle gange må hive efter vejret for at tilkæmpe sig
luft til den næste del af sin svada.
Her er Dr. Faust. Videnskabsmanden, der opslugt af sine ord,
filosofiske tanker og videnskabelige undersøgelser, har glemt at
leve livet. Nu er det snart forbi, og han har intet at vise for det.
Og han er godt træt af det hele: Af livet, af chancerne han ikke
tog, mulighederne han lod passere sig forbi. Men mest nok af alt, er
Dr. Faust træt af Gud og han er ikke bange for at sige det. Og idet
han siger det – at han (lidt omskrevet) kunne tænke sig Gud hen,
hvor peberet gror – kommer endnu en mand ind på scenen. En
almindelig mand, tilsyneladende, men med noget djævelsk over sit
ansigt, sit blik og sine ord; en mand, der tilbyder Faust en handel,
som er svær at sige nej til: Han vil give Faust sit tabte liv
tilbage og tilmed tjene ham resten af hans liv på jorden. Til
gengæld skal Faust tjene den djævelske mand i hans eget rige, når
Fausts liv på jorden er forbi.
Enkelthed fremmer forståelsen
Hele forestillingen fra Deutsches Theater er holdt i en stram,
minimalistisk tone med personerne i nutidigt, hverdagsagtigt tøj og
en scenografi der består af en kæmpemæssig trædemøllelignende ting,
der ulideligt langsomt drejer og drejer bag Faust i den første
halvdel af forestillingen, en seng og et kors.
Hvad der ikke er på scenen, bliver til gengæld frembragt i
spillestilen, der svinger mellem det næsten hverdagsagtige, det let
komiske, det dybt tragiske og det gennemførte groteske. Djævelen
især har det med at lade sine djævelskab skinne igennem ved at tage
enkelte menneskelige bevægelser – et træk på skulderen, en rullen
med øjnene – og gentage dem, så det først bliver morsomt, så lidt
pinligt og så morsomt igen for til sidst at ende i nærmest Dario
Fo’ske tirader af uforståelige gloser, mimik og bevægelse.
Menneskets uendelige gentagelser af dagligdags ting, sat på en
spids.
Gentagelsen bliver også brugt med stor dramatisk effekt da
videnskabsmanden Faust møder den skønne og fromme Marguerite og hun
stiller ham det enkle spørgsmål: Tror du på Gud? Videnskabsmanden
Faust vil ikke sige ligeud til sin elskede, at det gør han ikke. Så
i stedet prøver at han at spise hende af med en højtflyvende tirade
om hvad tro egentlig, for blot igen og igen at blive mødt med
spørgsmålet ”Tror du på Gud?” Så enkelt men så fantastisk
virkningsfuldt.
Fortiden møder nutiden
Myten om den aldrende Dr. Faustus, der prøver at snyde skæbnen ved
at sælge sin sjæl til Djævelen mod at få sit ungdomsliv igen, er en
af teatrets ældste og stærkeste myter. I sin prisbelønnede
opsætning, giver Deutsches Theater myten nyt liv og ny betydning
igen.
Og ihhh, hvor jeg godt gad se det hele en gang til.
|