Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 
Min min Mio på Zeppelin
- af Louise Kragh

 

Mio min Mio 
Teatret Zeppelin
Vesterbro, København
21. september - 26. oktober 2008
 

Astrid Lingrens klassiker Mio min Mio er en fantasifuld størrelse på Teater Zeppelin, som handler om drengen Bo Wilhelm Olsson der bor hos sine adoptivforældre. De er ikke specielt begejstrede for ham. Tæsk og hårde ord hører til dagligdagen og med slet skjult misundelse, ser han sin bedste ven og hans far, der har det rigtig godt sammen og glade bygger modelfly. Bos mor er død og han har aldrig kendt sin far. Det hedder sig at faren er en sluppert som stak af fra moren og efterlod hende alene med Bo, men det tror Bo ikke. Bo tror at hans far er derude og savner ham. Et eller andet sted leder han efter Bo og faren er noget helt fantastisk.

 

Ugler i mosen

Men en dag forsvinder Bo… ”Efterlysningen starter sådan her: ”Politiet efterlyser den 9-årige Bo Wilhelm Olsson, der har været forsvundet fra sit hjem siden i forgårs klokken 18...”

Bo møder en æblesælgende dame der giver ham et postkort og beder ham om at poste det. Kortet er adresseret til Kongen af Landet i det fjerne og det fortæller at Kongens søn snart kommer hjem. Kongens søn er ingen anden end Bo selv! Som i virkeligheden hedder Mio, eller det er i hvert fald hans navn i Landet i det fjerne.
Mio ankommer til dette land og kommer hjem til sin far Kongen, der minder en del om hans vens far af udseende. I Landet i det fjerne er alting anderledes end hvad Mio er vandt til fra dengang han var drengen Bo. Mio er velkommen og afholdt, men selvom alt er godt er der selvfølgelig også ugler i mosen. Den onde Ridder Kato som hersker i Landet udenfor, har stjålet børn og givet dem stenhjerter. Det er kongesønnen Mios opgave at tage ud og bekæmpe Kato sammen med sin nye ven, Jum Jum. Det bliver en farefuld færd, hvor de to drenge og deres hest udsættes for lidt af hvert.

 

 

Fantasi og indlevelse

Forestillingen er bygget enkelt, men meget fantasifuldt op og udfordrer tilskuerne, uanset om de er børn eller barnlige sjæle. Fx ved hjælp af helt simple ting, som at en fodbold er en hest. Eller Ridder Katos vagter, der er stumme men har lysende røde øjne, hvilket tilsammen gør dem temmelig uhyggelige. Forestillingen følger Lingrens bog uden svinkeærinder og scenografien består kun af nogle kasser. Fortællingen understreges af lys og lyd på en måde, så man let indlever sig i det eventyrlige univers. Skuespillerne spiller godt og skifter kostume i en sådan fart, at man bagefter undrer sig over at de kun er fire på scenen. Mio min Mio kan helt klart anbefales til alle der holder af eventyr.

 

 

Instruktion: Henritte Holm Pathare.

Medvirkende: Samy Andersen, Mie Brandt, Torben Vadstrup og Bo Carlsson. Scenografi: Marianne Hartvig Nielsen. Komposition: Jens Tolsgaard. Lyddesign: Rasmus Kreiner. Lysdesign: Christina Hørlyk Petersen. Afvikling: Sylvester Haxen.



 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk