Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 

Sublime momenter
af Lone Andersen

’Completely simultaneously
Entré Scenen
24.oktober- 4.november

 

Completely simultaneously’ vrider armen om på forestillingskonventioner og sceniske spilleregler. Som tilskuere er vi udsat for momenter, scener og sekvenser, der giver os ovenud rig mulighed for at være aktivt betydningsskabende i dette værk, WEGO har skabt.

Hvad er det, du som tilskuer møder? Hvad er det, WEGO er gået efter?
Det korte svar er: Mange forskellige oplevelser! Vi har bevæget os ind i Entré Scenens blackbox til en forestilling der kombinerer dans og musik. Så langt så godt. For her stopper forudsigeligheden…
 

Impulsleg mellem musik og dans
Forestillingens åbning er fyldt med en blød behagelig melodiøs underspillet musisk indføring i forestillingens ukonventionelle genre. WEGO leger. Med modsætninger af auditivt og visuelt udtryk. Dansere svæver, mens musikken dundrer. Modsætninger i lyd. Fine klokker overfor tung aggressiv bas.
Gennem forestillingen impulsstyrer og manipulerer, understøtter og forlænger musikere og dansere gensidigt hinanden i improvisatoriske scener: Hvem fanger hvem, hvem eftertragter hvem, hvem er inde og hvem er ude? Det er muligt at genkende betydning i mange af dansescenerne.
Danserne dirigerer musikerne individuelt, musikerne skulpterer danserne. Ensemblet leger med modsætninger i tempo, lys-mørke, mand- kvinde, stilstand- bevægelse.
WEGO udfordrer og udforsker alle mulige kombinationer af stemmebrug, dans, musik, lyssætning, solodans-band, udskillelse af danser overfor resten af ensemblet. De har været hele paletten rundt i skabelsen af dansekoncerten.


For meget materiale
I sekvenser synes det dog, at ensemblet har valgt at vise for meget af deres materiale. Især i starten af dansekoncerten bliver dansen i sekvenser til demonstration af leg. Det ville måske fungere, hvis der var flere markante betydningslag i dansernes indbyrdes spil. Enkelthed i det fysiske udtryk, energetisk opbygning og fiktionel betydning udelukker jo ikke hinanden. Demonstrationen bæres igennem med for spinkle midler, så starten af dansen bliver for flad.
Det virker som om musikkens og dansens ligestillelse indimellem spænder ben for kvaliteten i den artistiske udførelse.
En anden indledende ”øvelse” er dansernes leg med at underbygge og kontrastere musikken ved koreografi blandt musikerne og instrumenter. Her bliver intentionen om sammensmeltning af kunstarterne fremtrædende. Udtrykket demonstrerer en konstrueret intention frem for at pege på betydningen af den.


Så sker der noget

Så endelig tager bandet fat på at udfolde sig – stærkt – i den rockede ende. Musikerne viser gennem hele forestillingen deres interessante spændvidde fra blød, fortællende jazzguitar til voldsom rå funk-rock.
Så overtager dansen. En af de smukkeste dansesekvenser i forestillingen implicerer som hovedperson Kirstine Kyhl Andersen og samtlige øvrige performere. Kvinden motiveres, befordres og bevæges på skift af de mandlige performere. Kvindens reaktion på manipulationerne er seværdig.
Sekvensen er et eksempel på, at ensemblet er på højde med dets egne ambitioner. At de fælles, i en fastlagt koreografi, med musikere og danseres sammensmeltning skaber en homogens i et samlet scenisk udtryk. Samtidig er det en smuk betoning af performernes individuelle artistiske kvaliteter.


Lyset som ligestillet scenisk element

Nu træder lyset i karakter som ligestillet mod- og medspiller i en uddybet iscenesættelse af rummet og musikken. Trommeslageren, enkeltstående belyst, spillende - fastholdes visuelt som et kunstværk i kunstværket. Smukt. Musikerne står som nodeskulpturer i svag belysning.
Et mørkelagt bands kvaliteter fremhæves af det manglende lys. Svagt bagfra belyste dansere udgør kulisse til den mørkelagte lyd. En musiker leger med gestaltning af egen musik i form af et kattedyr. En danser overtager dyret og udfordrer nu musikken med sit spil.


Så sker der virkelig noget

WEGO vender op og ned på de sceniske elementers roller. Der er nærmest ikke det modsætningsforhold ensemblet ikke når at integrere i det sceniske forløb.
Når ensemblet tør at udfordre skellet og ligheden mellem danserne og musikerne engageres de – og vi som publikum. Musikerne befinder sig pludselig ”afklædte”, i hvert fald omklædte, som dansere, og hvad stiller de op? De stiller op til de bedste sceniske oplevelser denne aften.
Musikerne begynder at træde i karakter som dansere. Det er interessant. Og endnu mere interessant bliver det da danserne Kirstine K A og Christos Papadopoulos overtager instrumenter og ved dette greb skaber egentlig fokus på musikerne, som nu har taget dansernes roller.
Alt i alt er forestillingens absolutte sublime øjeblikke, når musikerne bliver dansere og omvendt. Artisternes udvidede gestaltning tilføjer og revitaliserer i den grad værket.

Forestillingens højdepunkt på alle artistiske planer er uden tvivl da Christos Papadopoulos henimod koncertdansens afslutning komponerer og dirigerer danserne og musikerne. Et værk i værket skabes her live.
Her er det sceniske nærvær hos artisterne via deres uforbeholdne improvisatoriske nærvær så intenst, at WEGO åbner døren til selvforglemmelsen. Fornemt, ikke nemt.

Anbefalingen lyder: Go for WEGO. Artisterne udstråler, at der er meget mere fandenivoldsk skaberkraft hvor det kommer fra…
 

Koreograf/danser: Kirstine Kyhl Andersen.

Komponist/guitarist: Niels Bjerg. Bas: Bruno Ferro Xavier da Silva. Rhodes: Giovanni Di Domenico. Trommer: Anders Provis. Lysdesign: Allard De Jaager. Lydteknik: Baldur Kampmann.
Dansere: Christos Pappadopoulos og Kasper Daugaard Poulsen.



’Completely simultaneously’. Foto: Thomas Petri
 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk