« Tilbage

Lady Chatterleys elsker
af Bjarke Eijgendaal

Lady Chatterleys
Aarhus Teater
Scala
8/5 – 8/6 2024

 Aarhus Teaters opsætning af "Lady Chatterleys elsker" kom aldrig helt ind under huden på mig. Trods gode skuespils præstationer hele vejen rundt, og en filmisk udnyttelses af scenerummet, var det svært for mig at føle helt med figurerne.

 

”Lady Chatterleys elsker" er en dramatisering af D.H. Lawrence roman. Historien udforsker komplekse temaer som klasse, kærlighed, seksualitet og individualitet.

Romanen blev først udgivet i 1928 og skabte dengang stor kontrovers på grund af sin åbne beskrivelse af seksualitet og dens udforskning af sociale tabuer.
Selvom den grundlæggende historie i dag ikke vækker kontroverser, berører "Lady Chatterleys elsker" stadig en række temaer, herunder individets søgen efter identitet og hvor langt man er villig til at gå for kærligheden. Disse temaer forbliver relevante og aktuelle i nutiden.

 

Stykkets handling centrerer sig om Constance Chatterley,(Anne Plauborg) en ung kvinde i et ulykkeligt ægteskab med Sir Clifford Chatterley, (Christian Hetland) en velstående, men handicappet adelsmand. Clifford er blevet lammet fra taljen og ned efter at have kæmpet i Første Verdenskrig, hvilket har skabt en afstand mellem dem både fysisk og følelsesmæssigt.

Da Constance møder slottes skytte Oliver Mellors,(Kjartan Hansen)  begynder hun at føle sig tiltrukket af hans maskulinitet og hans naturlige livsstil. Deres forhold udvikler sig til en lidenskabelig affære, der udfordrer både samfundets og Constances egne forventninger og værdier.

 

I forestillingen var der flere elementer, hvor Camilla Kolds iscenesættelse fungerede overraskende godt. Hendes valg af en meget filmisk iscenesættelse gav forestillingen en dynamisk og flydende karakter, hvor der med lethed blev krydsklippet mellem de forskellige lokationer.

Selvom skuespillerne bevægede sig rundt på scenen og blandende sig med hinanden, formåede Camilla Kold at opretholde klarhed og tydelighed i fortællingen, der sikrede at man som publikum aldrig blev forvirret over, hvem der var hvor, eller hvem de interagerede med.

 

Det er udfordrende at skabe moderne scenekunst baseret på en klassisk roman. Hvis teksten ikke bliver tilpasset på en drastisk måde, ligesom Christian Lollike gjorde med "Erasmus Montanus", kan det talte sprog let virke fremmedgørende. Med replikker ala "Hvis deres nåde, Lady Chatterley af Wragby Hall", står skuespillerne over for en svær opgave med at få publikum til at føle sig engageret i karaktererne, til trods for at skuespillerne giver den alt hvad de kan.

 

Skuespillerne leverede imponerende præstationer, især Anne Plauborgs dybdegående udforskning af rollen som Lady Chatterley, hvor hun skildrede karakterens søgen efter kærlighed, seksualitet og identitet på en overbevisende måde. Kjartan Hansen spillede også solidt som Oliver og bidrog til en velafbalanceret dynamik på scenen, der skabte et godt modspil til Anne Plauborgs præstation. Anders Baggesens mere lune fremstilling af rollen som hendes far tilføjede en let og underholdende tone til forestillingen, mens resten af ensemblet sikrede en stabil ramme omkring Lady Chatterleys udvikling.

 

Selvom forestillingen indeholdt mange gode elementer og imponerende præstationer, formåede den desværre aldrig at blive virkelig udfordrende og indlevende. Jeg fandt det svært at engagere mig fuldt ud i de store dilemmaer, som blev udforsket i forestillingen.

Iscenesættelse Camilla Kold
Medvirkende Anne Plauborg, Kjartan Hansen, Christian Hetland, Marie Marschner, Mette Klakstein, Anders Baggesen
Forfatter D.H. Lawrence
Dramatisering Dicte C. Houmøller
Scenografi & kostumedesign Karin Gille
Lysdesign Anders Kjems
Lyddesign Aki Bech

Foto Emilia Therese
www.teateranmeldelse.dk Ansvarlig Bjarke Eijgendaal kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
FORSIDE
ANMELDELSER
LINKS
KONTAKT