Et pletskud af teatertruppen ’Von Baden’ og Lars Husum

Under gud, over loven.
Teatret Svalegangen
Teater Grub
1/9 – 15/9 + 1/10 – 22 /10 2016

Von Baden og Lars Husum retter med forestillingen ’Under Gud, Over Loven’ et satirisk blik på de forhold der ligger bag Journalist Morten Pihls Cavlingpris vindende artikelserie ’ Lægernes Store Tag Selv-bord’ hvor han afslørede overlæger på Rigshospitalets meget lemfældige omgang med forskningsmidler. Det lyder umiddelbart kedeligt, men med Husums skarpe satire og teatertruppen Von Bardens energifyldte fremførelse, er det fremragende teater.

I ’Under Gud, Over Loven’ bliver vi allerede i foyeren inviteret ind i stykkes univers, idet vi alle skal ifører os en hvid kittel inden vi går ind i teatersalen. Det er ikke bare en sjov gimmick, idet enkelte scene foregår i et læge auditorium, hvor vi som publikum derved bliver en del af stykket.

På hjerteafdelingen på Rigshospitalet redder hjertekirurgerne liv hver dag. ”Når man står med et hjerte i hånden, er det – det tætteste man kommer på Gud” udtaler en af overlægerne i stykket.  I ’Under Gud, over Loven’ er det ikke første gang der bliver sat fokus på overlæger, der i kraft af deres stilling, ser sig selv som det tætteste på Gud man kan komme. Tænk blot på Helmer i ’Riget’. Men i ’Under Gud, Over Loven’ vender Husum rundt på tingende og viser det på en måde vi ikke har set før.

Von Barden viser i stykket, blandt andet grove økonomiske overtrædelser, men på trods af det uetiske billede, bliver det svært at dømme hårdt, når man samtidig høre om de voldsomme oplevelser lægerne har - og dette til gavn for menneskeheden. F.eks. fortæller en af overlægerne (Anders Brink Madsen) en rørende historie, om hvor svært det er at operere på børn. Han forestillinger sig altid, at det er hans egent barn der ligger der. Uanset hvilken alder barnet har. Vi forstår det ansvar man som læge står med, og priser os lykkelig over, at have et arbejder, hvor det er ok at fejle bare en gang i mellem.

På Rigshospitalet kommer lægerne under kraftig beskydning da en journalist finder tegn på underslæb, og snart er Riget en regulær kampzone, der hurtigt kræver sine ofre. Snart er lægerne jaget vildt, hvor selv dem mindste fejl får fatale konsekvenser.
De tre Von Barden skuespillere har fået selskab af en velspillende Charlotte Trier, og med en god historie, morsomt fortalt og godt spillet, var jeg var underholdt fra start til slut ’

Forestillingen der havde danmarkspremiere på Svalegangen fortsætter til oktober på Teater Grob
Instruktion: Morten Lundgaard