|
|
Ujævnt undergangsdrama
Af Tom Rahbek |
|
’Woyzeck’
Aarhus Teater, Studio
12. okt. – 10. nov.
Et koldt oplyst flisegulv, tomt stirrende zombies og
ildevarslende gysertoner: Büchners tragiske verdensklassiker
fortolkes som et ekspressionistisk mareridt på Aarhus Teater.
Den tyske dramatiker George Büchner, der døde i 1837 kun 23 år
gammel, nåede aldrig at færdiggøre manuskriptet til ’Woyzeck’.
Alligevel lever hans historie om den fattige soldat Frans Woyzeck
stadig i bedste velgående og kan med jævne mellemrum opleves på
teatre verden over.
Et dystopisk skrækscenario
På Aarhus Teater er udfordringen lagt i hænderne på instruktør Eyðun
Johannessen (der senest har iscenesat Marcel Prousts maraton-værk
’På sporet af den tabte tid’ på teatret). Og det hele starter ganske
lovende. Ikke mindst takket være Manfred Blaimauers dystopiske
scenografi, der på én gang vækker associationer til et slagtehus og
til scener fra Robert Wienes ekspressionisme-klasssiker Dr. Caligari.
Midt i dette æstetiske skrækscenario møder vi den unge Frans Woyzeck
(Søren Byder), der som led i et eksperiment har levet af ærter i tre
måneder. Det er derfor ikke så underligt, at vores helt er begyndt
at høre stemmer og opføre sig underligt. Men hvad gør det, så længe
man kan tjene lidt ekstra håndører til sin søn og sin elskede Marie
(Jeanette Lindbæk Larsen) – for størst er vel troskaben og
kærligheden?
Hvad den stakkels Woyzeck imidlertid snart må sande er, at kærlighed
og troskab er fremmede fugle i hans liv. Han nedgøres af alt og
alle. Og da Marie falder for den virile tamburmajor (Jens Zacho Böye),
tager vanviddet og jalousien for alvor overhånd.
God første halvdel
Stykkets første halvdel fungerer klart bedst. Med enkle, effektive
virkemidler føres vi gradvist ind i Woyzecks hallucinerende
sindstilstand, hvor drøm og virkelighed smelter uhyggeligt sammen i
en form for poetisk realisme.
Selv i de mere komisk anlagte scener (herunder bl.a. et
velfungerende gøglernummer) ledsages vi konstant af en
ildevarslende, dyster undertone. Vi fornemmer, at tragedien er
uundgåelig. Og skulle vi glemme det et øjeblik, har vi altid
forestillingens stemningsskabende underlægningsmusik med
dertilhørende horror-lydeffekter til at give os en reminder.
Også de skuespilmæssige højdepunkter ligger i stykkets første
halvdel: Først giver Kim Veisgaard den gas som kæphøj kaptajn, der
med sit insisterende grin ydmyger den arbejdsomme Woyzeck. På én
gang komisk og modbydelig. Herefter tager Niels Ellegaard over som
ondsindet, slesk doktor og beviser endnu en gang, at han formår at
give en karakter, der let kunne være endt som en ligegyldig
bøsse-kliche, både tyngde og troværdighed.
Taber pusten
På trods af de lovende takter i stykkets begyndelse, er det desværre
som om luften efterhånden siver ud af ballonen i den sidste halvdel.
Handlingen domineres her af en række monolog-scener, der virker
tunge og lidt trættende i længden. Og flere skuespillere synes da
også at måtte kæmpe for at holde liv i deres karakter.
Monolog-formen bevirker samtidig, at det hæderkronede ”Don’t tell it,
show it”-mantra undertiden ignoreres. At Marie angrer sin affære og
føler sig som et dårligt menneske formidles praktisk talt ved, at
hun som aside-replik siger: »Ja, jeg er et dårligt menneske«. På den
måde spænder forestillingen flere steder ben for vores indlevelse og
har derfor også svært ved at svinge sig op til den afgørende
klimaksscene, der da også kommer til at virke underligt udramatisk.
Hvad der kunne være blevet et uafrysteligt gysermareridt af tragiske
undergangsdimensioner, ender således i stedet mere som en dagdrøm,
der slutter inden den for alvor bliver uhyggelig.
Og den slags drømme er som bekendt hurtigt glemt igen.
|
Iscenesættelse: Eyðun Johannessen. |
Dramatiker: Georg Büchner. Oversættelse:
Erik Knudsen. Bearbejdning: Eyðun Johannessen, Trine Holm
Thomsen. Komponist: Fuzzy. Scenografi: Manfred Blaimauer.
Koreografi: Brian Degn. Lysdesign: Peder Jacobsen. Lyddesign:
Caspar Ravn.
Medvirkende: Anders Baggesen, Andreas Jebro, Christine Sønderris
Frederiksen, Dorthe Hansen Carlsen, Jacob Madsen Kvols, Jeanette
Lindbæk Larsen, Kim Veisgaard, Martin Greis, Niels Ellegaard,
Søren Byder, Jens Zacho Böye m.fl. |
|
Jeannette Lindbæk Larsen og Søren Bryder
Foto Hartmann Schmidt
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|