|
|
Sang og sværmeri i stilforvirret operette
af Henriette Cohen Simonsen |
|
Sommer i Tyrol
nyoversat og gendigtet af René Vase og Jannik
Fuglsang
Odense Teater – Store Scene
Spilleperiode: 6. maj – 14. juni 2008
Vi befinder os i Østrig på hotel ”Den Hvide Hest” i perioden mellem
1. og 2. Verdenskrig. Den muntre og joviale tjener Leopold er
ulykkeligt forelsket i hotelejeren Maria Gabriela Josepha, men hun
værdiger ham ulykkeligvis ikke megen opmærksomhed. Gabriela er mest
af alt interesseret i den let blaserte sagfører Siedler, der er
hidkaldt til hotellet for at mægle i en strid om undertøj og
bukseknapper, som verserer mellem buksefabrikanterne Otto
Brockmüller og Sigismund Sülzheimer. Sagfører Siedler er slet ikke
interesseret i Maria Gabriela Josephas tilnærmelser. I stedet
forelsker han sig i Otto Brockmüllers datter, og det lykkes parret
at narre den knarvorne far og holde adskillige hemmelige stævnemøder
i den skønne natur, alt imens Sigismund Sülzheimer ankommer til ”Den
hvide hest” med læderhjelm og scooterbriller, hvorpå han hovedkulds
forelsker sig i den nærige professor Hinzelmanns svært stammende
datter.
Er De med?
Det kan oplyses, at alle trakasserier ender lykkeligt og den
forpinte tjener Leopold i sidste ende får sin Maria Gabriela.
Dette er groft fortalt handlingen i ”Sommer i Tyrol”, som
hovedsageligt fylder med sine mange (sørg)muntre sange, dans og
komiske optrin.
På Odense Teater har man valgt en symbolsk scenografi, hvor hotellet
minder om et stort legehus, og naturen er repræsenteret ved
grantræer og bjerge. Når gæsterne ankommer til hotellet, fremkommer
figurer i form af en båd, bus eller bil, mens hotelgæsterne hujer og
vinker. Man forstår godt, at teatret har anvendt en humoristisk og
mere moderne scenografi, men det moderne er i øvrigt ikke noget, som
gennemføres konsekvent i forestillingen. Mange scener spilles
igennem som en traditionel operette, hvilket indimellem virker
kedeligt. Måske fordi det virker som om, at skuespillerne nogle
gange har svært ved at se, hvad meningen med at spille netop dette
stykke egentlig er.
Anders Gjellerup Koch spiller tjener Leopold, og det er sangmæssigt
en stor og til tider svær rolle. Som type passer Anders Gjellerup
Koch godt til rollen som den sørgmuntre gavflab, men denne aften
virkede han dog sangmæssigt ikke helt på toppen. Døjede han mon med
sygdom? Betty Glosted spiller rollen som Maria Gabriela, men hun var
ikke helt overbevisende. Hun virkede mere som en stereotyp end en
kvinde, man troede på kunne rumme følelser for Siedler eller
Leopold.
Forestillingens absolut bedste indslag var Peder Dahlgaards
charmesang. Den var både morsom, vellykket og moderne. I rollen som
Sigismund Sülzheimer gav han den hele armen med rap og gakkede
optrin sammen med de kvindelige badegæster. Det var rigtig sjovt
koreograferet og udført. Badegæsterne havde i øvrigt nogle meget
flotte badekostumer.
Generelt må man sige, at der er mange udmærkede sang– og
skuespilpræstationer. Arne Lundemann er ganske sjov som den let
forstokkede Otto Brockmüller, og Claus Riis Østergaard er en
charmerende Sagfører Siedler. Alligevel mangler forestillingen noget
for at blive mere helstøbt og troværdig. Det ville den måske blive,
hvis man valgte et mere konsekvent karikeret formsprog eller et mere
konsekvent traditionelt. Som den fremstår her, synes jeg den er en
underlig blanding.
Hverken fugl eller fisk.
Det er heller ikke nogen nem opgave at få en gammel traver som denne
til ”at flyve” i en mere moderne udgave. Som forestillingen fremstår
på Odense Teater, synes jeg, at operetten gør sig bedre i den gamle
danske filmudgave med Dirch Passer som tjener Leopold og Susse Wold
som Maria Gabriela. Her findes mere troværdig satire og en ægte
kærlighed til genren.
|
Iscenesættelse og bearbejdning: Kasper
Wilton |
Kapelmester og
arrangør: Bent Lundgaard
Scenograf: Jesper Corneliussen
Koreografi: Jeanette Binderup-Schultz
Medvirkende: Kurt Dreyer, Arne Lundemann, Betty Glosted, Anders
Gjellerup Koch, Peder Dahlgaard, Claus Riis Østergaard m.fl. |
|
Fra venstre: Klaus
T. Søndergaard, Lars Lønnerup, Githa Lehrmann, Lisa Mette Bentzen,
Morten Christensen, Kinne Lucas, Peter Glosted, Anders Gjellerup
Koch, Kurt Dreyer, Peder Dahlgaard, Anna Lindgren, Peter Plaugborg,
Betty Glosted, Beinta Clothier, Sophie Louise Lauring, Arne
Lundemann, Bjarne Antonisen, Claus Riis Østergaard og Natali
Vallespir Sand.
Foto: Odense Teater
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|