Teateranmeldelse.dk

        Tilbage til forsiden  

Heidi I underverden
Af Louise Kragh


’Woman is the Nigger of the World’
3. – 24. marts 2007.
Bådteatret. Nyhavn 16Z.1051 Kbh. K.

Woman is the Nigger of the World. Animationsteater for voksne på Bådteatret I København.
Hvorfor forsvandt Heidi fra alpelandet? Og hvor gik Heidi hen?
Dukketeater for voksne, som ligger ud med tysktalende dukker i ægte kitchet, østrigsk stemning; glad jodlen og Heidi i skotskternet skørt med seler og lange blonde fletninger. Heidi, som vi kender hende sammen med sin bedstefar i alperne. Men pludselig forlader Heidi bedstefar. Efter at have plukket en forbuden frugt, – et løg med en pink fjer, forsvinder Heidi ned i en eventyrlig og uhyggelig underverden. Nu må Bedstefar finde hende igen.
Det bliver en tur ned i en verden, hvor den glade jodlende stemning forvandles til mareridtsagtige stemningsbilleder, med bidske hunde og dæmonudgaver af den ellers så søde Heidi.

En verden hvor den pæne pige sniffer lim, får de blonde fletninger barberet af og opereres i hovedet. Hvor det uhyggelige sætter dagsordenen.
Det er svært at finde Heidi, altså den rigtige, Bedstefars Heidi. Hun er alle steder og så alligevel ikke. Heidi er kommet på pigehjem med en masse små ”lolita-agtige” Heidipiger. Deres ”mor” er en letlevende dame. Måske en voksen Heidi?
På et tidspunkt finder Bedstefar Heidi og putter hende i en sæk, men da han åbner sækken, er der et dødningehoved på en Heidikrop i stedet for.
Heidi´erne optræder alle steder, som små dæmoner med raget hoved, med dødningehoved eller med løget med den pink fjer som hoved.
Vilde hunde bider Bedstefars ben af, tisser på dem og det der er værre. Benene bliver levende væsner.

Heidi gennemgår en modningsproces for at blive voksen, som går via Lolitaens seksuelle tilgængelighed. Bedstefar møder sit alter ego. Skyggesiden af den rare bedstefar er en fæl pædofil læge, som opererer hende i hovedet. Måske for at få magten over hende?
Bedstefar optræder også med blond Heidi paryk, som en slags animationsdrag.
Scenografien udgør en halmballe af blond hår og en væg med to skuffer, samt et vindue, der også anvendes som skyggeteater.


En provokerende og bidende aktuel historie, som pakkes ind i dukkernes humoristiske univers, med dukker som føres dygtigt af Anya Sass og Rolf Søborg Hansen.
Dukker, som umiddelbart leder tankerne hen på Anna og Lotte, Jullerup Færgeby mfl. I hvert fald til at begynde med…
Forestillingen er et eksperimenterende og et opfindsomt eventyr om Heidi, der forlader alperne og må gå så grueligt meget igennem, før hun atter kan vende hjem til bjerget og jodle med sin Bedstefar. Påfaldende er det nu, at alt fortsætter som det var før, da Heidi vender hjem igen. – Men det er måske netop pointen? Det er hele sker under overfalden.
 

Idé og iscenesættelse: Emil Hansen

Test: Thomas Lagermand Lundme. Scenografi og dukker: Rolf Søborg Hansen. Dramaturg: Louise W. Hassing. Scenografikonsulent: Camilla Bjørnvad. Lys og special effects: Carl Press. Instruktørassistent: Lone Sørensen. Dukkespillere: Rolf Søborg Hansen og Anya Sass.
Stemmer: Mia Lyhne, Anja Owe, Karen Margrethe Bjerre, Charlotte Munck, Sonja Richter, Karen-Lise Mynster, Lene Maria Christensen, Thomas Mørk og Hanne Fogh.

 


Fotograf: Søren Normann Hansen

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk