Heidi I
underverden
Af Louise Kragh
’Woman is the Nigger of the World’
3. – 24. marts 2007.
Bådteatret. Nyhavn 16Z.1051 Kbh. K.
Woman is the Nigger of the World. Animationsteater for voksne på
Bådteatret I København.
Hvorfor forsvandt Heidi fra alpelandet? Og hvor gik Heidi hen?
Dukketeater for voksne, som ligger ud med tysktalende dukker i ægte
kitchet, østrigsk stemning; glad jodlen og Heidi i skotskternet
skørt med seler og lange blonde fletninger. Heidi, som vi kender
hende sammen med sin bedstefar i alperne. Men pludselig forlader
Heidi bedstefar. Efter at have plukket en forbuden frugt, – et løg
med en pink fjer, forsvinder Heidi ned i en eventyrlig og uhyggelig
underverden. Nu må Bedstefar finde hende igen.
Det bliver en tur ned i en verden, hvor den glade jodlende stemning
forvandles til mareridtsagtige stemningsbilleder, med bidske hunde
og dæmonudgaver af den ellers så søde Heidi.
En verden hvor den pæne pige sniffer lim, får de blonde fletninger
barberet af og opereres i hovedet. Hvor det uhyggelige sætter
dagsordenen.
Det er svært at finde Heidi, altså den rigtige, Bedstefars Heidi.
Hun er alle steder og så alligevel ikke. Heidi er kommet på pigehjem
med en masse små ”lolita-agtige” Heidipiger. Deres ”mor” er en
letlevende dame. Måske en voksen Heidi?
På et tidspunkt finder Bedstefar Heidi og putter hende i en sæk, men
da han åbner sækken, er der et dødningehoved på en Heidikrop i
stedet for.
Heidi´erne optræder alle steder, som små dæmoner med raget hoved,
med dødningehoved eller med løget med den pink fjer som hoved.
Vilde hunde bider Bedstefars ben af, tisser på dem og det der er
værre. Benene bliver levende væsner.
Heidi gennemgår en modningsproces for at blive voksen, som går via
Lolitaens seksuelle tilgængelighed. Bedstefar møder sit alter ego.
Skyggesiden af den rare bedstefar er en fæl pædofil læge, som
opererer hende i hovedet. Måske for at få magten over hende?
Bedstefar optræder også med blond Heidi paryk, som en slags
animationsdrag.
Scenografien udgør en halmballe af blond hår og en væg med to
skuffer, samt et vindue, der også anvendes som skyggeteater.
En provokerende og bidende aktuel historie, som pakkes ind i
dukkernes humoristiske univers, med dukker som føres dygtigt af Anya
Sass og Rolf Søborg Hansen.
Dukker, som umiddelbart leder tankerne hen på Anna og Lotte,
Jullerup Færgeby mfl. I hvert fald til at begynde med…
Forestillingen er et eksperimenterende og et opfindsomt eventyr om
Heidi, der forlader alperne og må gå så grueligt meget igennem, før
hun atter kan vende hjem til bjerget og jodle med sin Bedstefar.
Påfaldende er det nu, at alt fortsætter som det var før, da Heidi
vender hjem igen. – Men det er måske netop pointen? Det er hele sker
under overfalden.
Idé og iscenesættelse: Emil Hansen
Test: Thomas Lagermand Lundme. Scenografi og dukker: Rolf Søborg
Hansen. Dramaturg: Louise W. Hassing. Scenografikonsulent: Camilla
Bjørnvad. Lys og special effects: Carl Press. Instruktørassistent:
Lone Sørensen. Dukkespillere: Rolf Søborg Hansen og Anya Sass.
Stemmer: Mia Lyhne, Anja Owe, Karen Margrethe Bjerre, Charlotte
Munck, Sonja Richter, Karen-Lise Mynster, Lene Maria Christensen,
Thomas Mørk og Hanne Fogh.
Fotograf: Søren Normann Hansen ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|