|
|
Havfruen drænes af cirkuskonventioner
af Vaar Maria Channell |
|
'Havfruen'
Gasværket
indtil 31/12 07
Katrine Wiedemanns gribende og billedpoetiske forestilling om den
lille havfrue lider en smule under de traditionelle
cirkuskonventioner, som ny cirkus gruppen Cirkus Cirkör tager med
over i det sceniske udtryk. Således går det ud over dybden og
indlevelsen, når der er passager med rent artisteri, som
konventionen tro belønnes med bifald.
’Havfruen’ havde premiere i Kedelsmedjen på Holmen i 2005 og modtog
sidste år en række Reumertpriser for hhv. Årets Forestilling, Årets
Instruktør og Årets Scenograf. I samspil med teatermultitalentet
Martin Tulininus og den svenske ny cirkus gruppe Cirkus Cirkör har
Wiedemann skabt en bevægende og billedpoetisk forestilling, hvis
dramatiske dybde til tider desværre drænes af cirkusgenrens
præstationsæstetik.
Tulinius’ enkle og stiliserede scenografi giver os både indblik i
havfruernes og menneskenes forskellige verdener. Under havoverfladen
ser vi havfruerne lege i lange snørklede søplanter, og de bevæger
sig ubesværet op og ned i rummet, på hovedet eller hængende i
benene, som var de virkelig vægtløse. Netop illusionen om
vægtløsheden udgør forestillingens største force og magi. Men også
på landjorden ser vi atletiske sømænd, i farlige spring henover
gulvet eller på trampolin, flettet ind i den gribende historie om
den naive og idealistiske lille havfrue, der ofrer sit liv i
kærlighed til menneskeprinsen. Melinda Kinnamann, som også spillede
havfruen i første omgang, leverer den rigtige blanding af
teenage-trods, idealisme og uskyld i sit portræt af den kun 15-årige
egensindige og forelskede havfrue.
I hovedparten af forestillingen går akrobatik, billedmagi og drama
op i en højere scenisk enhed. Blandt forestillingens højdepunkter
hører den både dramatisk ladede og teknisk imponerende scene, hvor
havfruen vil redde prinsen fra druknedøden. På andre tidspunkter i
forestillingen viser kombinationen af ny cirkus og drama sig mindre
vellykket. Havfruernes dans omkring middagsbordet er fx atletisk set
utrolig dygtig, men ikke videre funderet i den dramatiske handling,
og derfor virker scenen snarere som fremvisning end som egentlig
handling. Lignende akrobatiske passager forekommer flere gange i
forestillingen, og på ægte cirkusmanér følges de op af et begejstret
bifald fra publikum. Disse klapsalver er yderst velfortjente, men
virker desværre distancerende på hele indlevelsen i forestillingen
som sådan.
Selvom de medvirkendes atletiske evner i sig selv står til 5
stjerner, så forbliver helhedsindtrykket dog en smule opbrudt og
fragmenteret pga. ovennævnte brud i handlingen. Men ikke desto
mindre er det vanvittig dygtigt lavet, og forestillingens visuelle
side leverer vidunderlige billeder til et vidunderligt eventyr.
|
Iscenesættelse Katrine Wiedemann |
Cirkusinstr: Tilde Björfors. Scen: Martin
Tulinius. Kost: Mia Stensgaard. Medvirk: Melinda Kinnamann
(Havfruen), Ossi Nisskala (Prinsen), Siri Hamari
(Prinsessen/Heksen), Angela Wand, Olle Strandberg, Niklas
Broberg, Manu Tiger, Andreas Falk, Taubab Holmes, Matleena Laine,
Mira Bjorkman, Becki Wongtakoon, Linda Hed. |
|
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|