|
|
The Globe på Katapult!
Af Louise Kirkegaard |
|
Kong Lear
Katapult
10-11,15-18/4 kl. 20.00
12+19/4 kl. 16.30
Teatertruppen Stormen har valgt at opføre Kong Lear på en scene, der
kun indeholder det mest basale. Scenografien udgøres af sorte podier
og tre søjler midt i rummet. Samtidig er tilskuerpladserne drejet
90°, så rummet virker større, og der er højere til loftet end
normalt i den lille sal. Det passer godt til Shakespeares tragedie.
De mange døre på Katapult fungerer optimalt til de mange entréer og
sortier, der skaber rytme og dynamik i stykket. Det giver plads til
Shakespeares ord og billedsprog.
I instruktør Lone Dam Andersens bearbejdning handler historien om to
gamle mænd, der lærer hvad det vil sige at blive forrådt af sine
børn gennem forblændelse og manipulation. I denne beskårede og
forenklede udgave har Kong Lear inviteret til fest, og familien er
samlet for at hylde kongen. Én efter én skal hans døtre erklære ham
deres kærlighed, hvorefter de vil få tildelt deres arv, en tredjedel
af kongeriget. Men Cordelia har ikke noget at sige, og det udløser
Kongens vrede. Cordelia forvises og hendes søstre, der svor evig
kærlighed til deres far, forråder ham, og smider ham på porten ud i
stormen. Kun fulgt af trofaste undersåtter kæmper Lear mod den indre
og den ydre storm, og i erkendelsen af sin fejltagelse bliver han
sindsyg. Hans trofaste ven Jarlen af Gloucester lider en lignende
skæbne, hvor hans bastardsøn Edmund manipulerer ham til at sende sin
ægte søn på porten, og først da han bliver blind ser sandheden. At
den mellemste søster Regan har overtaget opgaven som den der trykker
Gloucesters øjne ud, viser med al tydelighed de to søstres kynisme.
Eksperimentet er at sætte stykket op på Shakespeares præmisser, at
prioritere de talte ord frem for scenografien. Det er ”Telling” frem
for ”Showing”. Det lykkes glimrende i scenografien og korreografien,
men i denne sorte kasse drikkes der champange af langstilkede glas
og konverseres og spankuleres i næsten nutidige lettere slidte
gevanter. Trods præmissen er det lidt synd at man ikke udnytter
rummets enkelthed, til i højere grad at vise personernes status
gennem deres kostumer. Regans kjole afspejler ikke ligefrem hendes
kongelighed. På samme måde ligner Kong Lears smoking ligner noget
der er hentet i den nærmeste genbrugsbutik, der ikke rigtig passer i
størrelsen. Hvis alle kostumerne havde passet til deres figurer, i
lige så høj gad som Jarlen af Gloucesters kostume, havde de taget
mig med storm.
Det virker som om det højtidelige i overdragelsen af kongeriget
trækker det teatralske ind i skuespillernes spil, men efterhånden
som de bliver varme, bliver også figurerne mere levende på scenen.
Dog er det først da Kong Lear kaster sin alt for store smokingjakke
af sig, at hæmningerne virkelig forsvinder.
Shakespeare historier er aktuelle og klassiske fordi de afspejler
grundlæggende mekanismer i den menneskelige natur og vores samfund.
En aften i selskab med Shakespeares Kong Lear på teater Katapult
står da også i et stærkt forhold til teaterets egen kamp for
overlevelse efter 2 års unåde hos Århus Kommune. ”Af ingenting
kommer ingenting”, spytter Kong Lear i hovedet på sin elskede datter
Cordelia, da hun ikke vil fylde ham med løgnagtig smiger som sine
søstre. Men hverken Teater Katapult eller Cordelias kærlighed er
forsvundet, og både Lear og Århus Kommune har tilgivet deres børn.
|
Instruktion: Lone Dam Andersen |
Medvirkende: Ove
Raskmark, Henrik Thomsen, Ove Pedersen, Gitte Skytte, Barbara
Hesselager, Anne Splittorff, Claus Lund, Thomas Beihl, Anuresh
Rattan, Sacha World |
|
Teatertruppen Stormen
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|