|
|
Kreativt forløst portræt af et stort menneske
Af Vaar Maria Channell |
|
’Mandela’
Bådteatret.
10 okt. - 10. nov.
Rolf Heims doku-poetiske portræt af Nelson Mandela er både
fantasifuldt, finurligt og flertydigt i sin iscenesættelse, og man
mærker hans stærke sans for kroppen i rummet. Men måske er det selv
samme kreative overflod, der gør, at forestillingens dybe og
universelle budskab falder så sent i forløbet.
Forestillingen er især af interesse for dem, som på en eller anden
måde har hørt om. Nelson Mandelas heroiske bedrifter, men ikke er så
bekendte med de nærmere historiske og personlige omstændigheder i
denne store mands liv og virke. Forestillingen er også startskuddet
på Bådteatrets sæson 07/08, der som tema har dokumentarteater – en
teaterform, som blander dokumentarfortællingens faktuelle
virkelighedsplan med teaterets legesyge spil med rum, billeder,
stemninger og associationer. I instruktøren Rolf Heims hænder
stiller denne spillestil store krav til publikums fantasi og
fleksibilitet, hvilket kun gør forestillingen
endnu mere nærværende og engagerende.
Distance og nærhed
I et meget minimalistisk indrettet scenerum springer skuespillerne i
hurtige skift mellem den direkte fortælling og den agerende
indlevelse. Og Rolf Heim spiller kunstnerisk-anarkistisk på alle
tænkelige tangenter, når det gælder formidlingen af historiens
personer, steder og stemninger. Således går skuespillerne ind og ud
af deres egne og hinandens roller, og takket være Bådteatrets intime
teaterrum kan man sagtens følge med. Scenografien er kogt ned til en
mandshøj bygning, som rummer 3 klaustrofobisk små celler, som
skuespillerne pendler ind og ud af med professionelt overskud og en
dramatisk stram timing. Størstedelen af forestillingen omhandler
Mandelas 27 år i fængsel og arbejder sig frem til et budskab om en
af menneskehedens største udfordringer og gåder: Den menneskelige
ånds evne til tilgivelse - og dermed frihed. Lyssætningen, de
løbende rolleskift og de mange symbolske og stærkt udtryksfulde
stemningsbilleder er alt sammen med til at gøre historien
vedkommende, til dels humoristisk fordøjelig og samtidig dybt
bevægende.
Et stort menneske
Det er især historierne om de små, men afgørende og uselviske ting,
som Mandela gjorde i fængslet overfor sine medindsatte, der giver én
et billede af denne folkehelts sande medmenneskelige natur. Således
kan Maria Rich i sin midlertidige rolle som medindsat, og trods den
generelt lidt bombastiske og hektiske spillestil, lave nogle
gribende afstikkere til en dybfølt forundring over Mandelas
næstekærlige gerninger, som da han fx tømmer og renser hendes
toiletspand, fordi hun selv er syg. Denne blandt mange scener viser
Mandelas væsen og ydmyge selvopfattelse, og det er desværre først i
forestillingens sidste ti minutter, at det virkelig går op for én og
man får lov til at dvæle ved den erkendelse.
Som sagt, en kreativ, gribende og vedkommende forestilling om én af
de helt store politiske og inspirerende skikkelser i det 20.
århundrede.
|
Ide og iscen: Rolf Heim |
Medvirkende: Ole Westh-Madsen, Maria Rich og Thomas
Corneliussen. Scenografi: Rolf Heim, Dramaturg/assistent: Rut
Jarl. Tekst: holdet, Nelson Mandela, Ahmed Kathrara, Bill
Clinton, Pik Botha m.fl. Tekstkilder: Nelson Mandela: Vejen til
frihed og Mandela – det autoriserede portræt, youtube.com m.fl.
Lys/lyd/scenebygger: Brian Kousgaard Kristensen. |
|
Thomas Corneliussen & Ole Westh-Madsen.
Foto: Bjarne Stæhr
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|