’Sidste udkald’
Aarhus Teater, Stiklingen
15. marts - 5. april
Den tyske
dramatiker Albert Ostermaiers ’Sidste udkald’ fortolkes som et
surrealistisk stemningsværk i Skuespillerskolens afgangsforestilling
på Aarhus Teater. Begavet og krævende dramatik i en iscenesættelse,
der dog mangler noget uforglemmeligt.
Entydighed og sammenhæng er bestemt ikke blandt
de ord, der falder først for, når det gælder den tyske dramatiker
Albert Ostermaiers teaterstykke ’Sidste udkald’.
Derfor er det heller ikke så mærkeligt, at det tager lidt tid, før
man finder sig tilrette blandt det brogede persongalleri af mystiske
eksistenser, der på skift gør sin entré i Mikkel Flyvholm og Eva
Jørgensens aktuelle iscenesættelse på Aarhus Teaters lille
intimscene Stiklingen.
Handlingens ydre ramme er nu ellers ikke til at tage fejl af. Vi
befinder os i en lufthavn. Aftenens sidste fly er lettet og de
strandede passagerer må derfor fordrive natten med sex, druk, small
talk og hvad man nu ellers kan finde på i lufthavnens ventehaller,
barer og hotelværelser. Og det gør de så. Hvileløst vandrer de
rundt. På én gang i venteposition og på jagt. Men på jagt efter
hvad? Måske efter hurtig succes, måske efter lykken, måske døden.
Ja, måske efter sig selv, hvis de da overhovedet eksisterer…
Hvem fortæller historien?
Som handlingen skrider frem bliver det nemlig mere og mere
klart, at stykkets egentlige drivkraft ikke så meget består i
at løse den mordgåde, som vi præsenteres for i starten af 2.akt
(hvad man ellers narres til at tro!). ’Sidste udkald’ er i langt
højere grad en forestilling, der accentuerer selve dét at konstruere
en fortælling. Den egentlige gåde består således i at finde ud af,
hvad der er "sandt" og hvad der er "opdigtet" indenfor stykkets eget
fiktionsunivers.
Denne metafiktionelle leg med fortællelagene aktualiseres igennem
manuskriptforfatteren Leo (Kenneth Andersson) der, ligesom stykkets
bartender (Anne Gry Henningsen), mere iagttager de andre karakterer
end at tage del i handlingen. Det antydes dermed, at de små
historier om de forskellige ventende passagerer måske – måske ikke –
blot er noget, vores manuskriptforfatter finder på. Eller er det mon
i virkeligheden bartenderens fantasi, der er på spil?
Krævende dramatik
’Sidste udkald’ er krævende dramatik, og forestillingens massive
bombardement af tvetydige og mystificerede betydninger tærer da også
undertiden på kræfterne. Det tager tid at absorbere de mange
indtryk, og forestillingen rummer en vis risiko for, at tilskueren
går død undervejs.
Når det alligevel lykkes at gennemtrumfe stykkets begavede præmis,
skyldes det i høj grad, at både Kenneth Andersson og Anne Gry
Henningsen er dybt troværdige som de to ensomme, iagttagende
mennesker i lufthavnens ingenmandsland. Gennem disse to karakterer
får vi som tilskuere et dobbeltblik på begivenhederne, og deres
afdæmpede portrætter skaber en vellykket kontrast til de øvrige
karakterers ’her kommer jeg’-spillestil. Især den ugeblads-agtige
historie om affæren mellem piloten og stewardessen (sjovt fremført
af Nina Marie Birk og Anders Heinrichsen) bliver med dette meta-blik
vældig underholdende i al sin melodramatiske svulstighed.
Lynch i
lightudgave
’Sidste udkald’ en forestilling, der i bedste David Lynch-stil
er mere optaget af at skabe stemning, tone og følelser end at
forfølge en fortløbende handling. Ja, faktisk synes hele
plotkonstruktionen kraftigt inspireret af den fragmenterede form vi
kender fra Lynch’s filmiske univers med dobbelte identiteter, begær
og drab (Twin Peaks, Lost Highway og Mulholland Drive).
Og stemning er der
da også masser af. Med Lisbeth Burians dobbelttydige scenografi, der
på én gang miner lufthavnens anonyme rum og via vellykkede
dias-projektioner udlægger symbolske handlingsspor, fornemmer man
hurtigt den eksistentielle tomhed, som præger karakterernes mentale
tilstand. Og så gør det jo mindre, at selve overgangene mellem de
enkelte scener fungerer lagt mindre smidigt.
Forestillingens
svaghed er til gengæld – og her adskiller ’Sidste udkald’ sig
mærkbart fra Lynch – at man aldrig rigtig gribes af den mordgåde,
som er omdrejningspunktet for hele fiktionslegen. Og det er en skam.
For når vi ikke for alvor gider gå med på "detektivarbejdet", kommer
de enkelte scener ofte til at virke for lange og ubetydelige – og
som helhed får forestillingen derfor også et lidt for tungt,
intellektuelt præg.
Herfra skal der derfor lyde en lidt lunken anbefaling. For nok er
det spændende at opleve det nye skuespillerhold folde sig ud i et
surrealistisk stemningsunivers.
Men den store,
uforglemmelig oplevelse har vi endnu til gode.
|
Nikolaj Krogh Mineka, Anders Vølpert Momme, Ida Marie Rasmussen,
Anders Heinrichsen, Anne Gry Henningsen, Mina Marie Birk, Kenneth
Andersson, Anders Vølpert Momme, Marie Dalsgaard og Anders
Heinrichsen. Foto Jan Jul
|