’Full Body
Treatment’
Aarhus Teater, Scala
16. maj - 31. maj
Kroppen er
omdrejningspunktet i Annika B. Lewis’ interaktive
performance-forestilling ’Full Body Treatment’, der med
scenekunstnerisk opfindsomhed tager wellnesskulturen – og publikum –
under kærlig behandling. Forestillingen er samtidig en stærk
manifestation af Aarhus Teaters alsidige repertoire i denne sæson.
»Tag en dyb
indånding. Sådan ja. Ind gennem næsen og LANGSOMT ud gennem munden.
Prøv så nu at visualisere, at du står på en kornmark omgivet af
dyr…«
Stemmen, der på hypnotiserende vis guider os ind i en afslappet
tilstand af ”wellness”, tilhører performeren Kasper Daugaard
Poulsen. I scenen giver han den gas som en art afspændings-coach. Og
han gør det med en så underspillet, smittende ro, at vi som publikum
tør gå med på ”legen”.
Så sidder vi
ellers der i Scala-salens plysstole og trækker vejret sammen og
visualiserer på livet løs. Og overraskende nok må man hurtigt
konstatere, at det faktisk er en vældig behagelig fornemmelse. Men
samtidig er hele situationen naturligvis også dybt komisk. For vi er
jo udmærket godt klar over, at der ikke er tale om en
”rigtig” afspændings-session; at Kasper Daugaard Poulsen ikke er
coach i virkeligheden, og at det vi overværer blot er en del af en
artificiel konstruktion.
Og i næste nu
vågner vi da også brat igen. Med ét er vores ”coach” nemlig gået i
overgearet selvsving på scenen i en febrilsk trancelignende
tilstand, der tilsyneladende har til hensigt at hjælpe vores fantasi
lidt på vej i form af dyriske imitationer!
Javel så, når
man lige akkurat at tænke, før Kasper Daugaard Poulsens krop og
stemme igen har forvandlet sig og en ny bizar scene begynder…
Et fascinerende
univers
Med
’Full Body Treatment’ er vi stort set så langt fra den klassiske
konfliktdramaturgi, som vi overhovedet kan komme. Karakter-projekter
og mønstre af årsags- og følgevirkninger er her afløst af et
fascinerende sanse-univers, der retter fokus mod den menneskelige
krop i en narcissistisk leg med forskellige identiteter og roller.
I samtlige af forestillingens godt og vel 60 min. står Kasper
Daugaard Poulsens alene på scenen. Alligevel har man nu aldrig
rigtig fornemmelse af, at han er alene: Lysets fantasifulde
transformationer af scenerummet, lydens associationsfremkaldende
virkning og videoprojektionernes ekshibitionistisk forstørrende
effekt fungerer som ligeværdige ”medspillere” til hans formidable
kropsbeherskelse.
En indbygget fare ved montageformen er naturligvis, at ikke
alle dele fungerer lige godt. Enkelte scener bliver da også så
minimalistiske i deres udtryk, at de skaber mere dvaletilstand end
energimæssig
suspense.
Men det ændrer bestemt ikke ved det faktum, at Annika B. Lewis
og resten af holdet med ’Full Body Treatment’
har skabt en seværdig og sansemættet forestilling.
En oplevelse i sig selv er det, at se Kasper Daugaard
Poulsen demonstrere sit vidtspændende talent. Det er sjældent at
opleve nogen, der i dén grad behersker kroppens kontraster: fra det
smidigt akrobatiske til det ultra-feminine og over i det næsten
dyrisk hulemands-agtige udtryk.
En sådan
præstation kræver både mod og talent. Og det modige er ikke kun, at
han tør vise bar røv, når det er dét, der kræves, men at han tør
give så meget af sig selv på scenen.
En modig
satsning
I
kraft af sin yderst fragmenterede og eksperimenterende form er ’Full
Body Treatment’ ikke den mest oplagte ”sællert” hvad angår
billetsalg. Derfor er det også prisværdigt, at forestillingen
alligevel har fundet vej til Aarhus Teater.
I det hele
taget har det været en udpræget fornøjelse at følge Aarhus Teaters
alsidige repertoire i denne sæson, der har budt på mange store og
forskelligartede oplevelser. Det skal Madeleine Røn Juul og co. have
stor ros for.
Det kræver
kunstnerisk mod at turde være alsidig i sit repertoirevalg og give
plads til den lidt ”smallere” scenekunst.
Og mod betaler
sig. Det er ’Full Body Treatment’ endnu et bevis på.
|