Knudret eventyrverden
- af Louise Kragh
Fortidsknuder og spådomskunst
Avantgardistiske smågryder med ører
Vildskud Teaterfestival
D. 16. – 19. august
Huset i Magstræde, Bastarden
Prinsesse Alice i eventyrverden
Prinsesse Alice, der taler delvist i anagrammer, lever i en sær
lyserød verden med en fåmælt blomst som hofdame. En dag vågner hun
op og er blå og grøn over hele kroppen, hvilket skyldes at hun har
tæsket sig selv i søvne, men selv tror hun, at det skyldes en meget
stor og bepelset ært under de mange madrasser. Alice, der vist ikke
kommer meget udenfor, vil til læge efter en lægeerklæring på grund
af de gule og blå mærker. Lægen forstår hende ikke – på grund af
anagramsproget – og så vikles hun på Alice-i-eventyrland´sk vis ind
i en gådefuld verden, hvor hun med ærten i hånden drager ud efter
svar. På sin vej møder hun både et autodidakt vejskilt, som er
venligheden selv og Hr. Skade der drømmer om en titel som
københavnermester i bridge. Han er i øvrigt er en noget lumpen
fætter. Via Hr. Skade møder vi Hjerterkonge, som længes efter
Hjerterdame og straks regner Hr. Skade ud at Hjerterkonge og
Prinsesse Alice er som skabt for hinanden. Kongen sidder på sit slot
og bygger korthuse på apatisk vis, fordi han har mistet sin trone.
Desværre er han ikke interesseret i prinsessen, da der iflg. ham kun
findes konger, damer og knægte og altså ikke prinsesser.
Undervejs møder Prinsesse Alice også en spåkone, Grethe, som for
letheds skyld, fortæller de samme spådomsord til alle, der
konsulterer hende, og så har hun en sær lidenskab for
”fortidsknuder”. – Hun får Prinsesse Alice til at trække i tråden på
sin ært, da den viser sig at være en fortidsknude, hvilket gør den
gode Grethe mere end salig.
Om at gøre op med fortiden
Tematikken kredser om spørgsmål koncentreret om fortid og nutid.
Hvilke håb man har for fremtiden og hvorvidt man i grunden lærer af
fortiden. Det handler om at gøre op med fortiden og møde fremtiden
på dens egne præmisser, for at kunne dette, må man tage på en indre
rejse og konfrontere sig med fortiden. Det handler om at overleve
sin fortid og give slip. Dette er netop hvad Prinsesse Alice gør i
denne eventyrverden befolket med sære karakterer, men det er ikke så
let igen for de andre figurer, fx Hjerterkonge.
Fantasifuldt eventyr
Forestillingen er et meget fantasifuld eventyr og tydeligt
inspireret af Alice i eventyrland og lidt af Prinsessen på ærten.
Karaktererne er sjove og særprægede, men indholdsmæssigt er
forestillingen en smule tynd. Der mangler ligesom en forløsning og
en udvikling af karaktererne, selvom Prinsesse Alice løser sit
talebesvær og bliver noget klogere. Endvidere kan selvudviklende
teater virke lidt anstrengende, uanset hvor fantasifuld indpakningen
er. Selve skuespillet var udmærket, især Marie Sjølund brillerede i
rollen som Spåkonen Grethe.
|