|
|
Vildskud
teaterfestival
Se program her |
|
Velspillet teater om tragiske
skæbner
Af Bolette B.J Elvstrøm og Eva Høj Andersen
Die Räucherei
Drive by
(Vildskud festival 2007)
En forestilling om enkelte menneskers parallelle skæbner. Hvordan vi
tilfældigt bliver flettet ind i hinandens livshistorier. En lighter
- løgne og hemmeligheder binder menneskernes historier sammen.
En forestilling, hvor arbejdsformen devising tydeligt ses i
resultatet.
”I hvilken som helst kollektiv sammenhæng har vi alle sammen en
rolle, som enten er selvvalgt eller pålagt os.” - skriver Die
Räucherei i programmet. Og dette er et omdrejningspunkt i en
forestilling om at definere sig selv og at definere andre i forhold
til stereotype karaktertræk. Forestillingen åbner med en
præsentation af de mange karakterer, som spilles af de 3
skuespillere. De bliver præsenteret ved et kendetegnende ”navn” eks.
”Pigen som ikke blev voldtaget for to år siden” eller ”Damen med kun
en arm”. Vi møder disse forskellige karakterer i et urbant miljø.
Karaktererne bliver flettet sammen i mindre møder og gennem
historien om en lighter. De viser tilfældige hændelser i tilfældige
menneskers liv – som alligevel hænger sammen.
Der er ikke nogen gennemgående hovedkarakter som fortæller en
udviklingshistorie. Forestillingen er en collage og arbejder i en
fortælleform. Dette gør at det bliver situationsbeskrivelser.
Scenen er ren, med hvide dørrammer og karakterens enkelte
rekvisitter, til gengæld, spiller lydkulissen en fremtrædende rolle,
og her er der arbejdet med detaljen.
Det er en ukronologisk fortælling. Tiden er gået i stå for 2 år
siden. En krise i deres liv skabte et vakuum. Bruddet med det
kronologiske, gør at forestillingen bliver fortalt næsten som en
novelle. Hvis man havde læst historien, kunne man sætte det sammen
kronologisk. Dette ville gøre at man kunne forstå sammenhæng og
konsekvens. Men netop fordi det er sat sammen ukronologisk – styrker
det det tilfældige. Vi er i et tidsvakuum, hvor rækkefølgen ikke
betyder noget længere.
Den skiftende fortællerrolle fungerer fint som en udefra
seende/distancerende kommentar.
Man kan tydelig mærke at forestillingen er improviseret frem,
teksten er der for at fortælle situationen – og indeholder ikke
mange lag – og så alligevel bliver man ramt af så fin en replik som:
”Men løgnere kommer indimellem til at sige sandheden”
”Drive By” berører temaerne som; Liv, død, venskab, had, kærlighed
og jalousi. Man kan komme til at stille spørgsmålet: Er der
overhovedet nogen der kan lide hinanden? Har de respekt for livet,
for døden – for sig selv – for noget overhovedet?
Personerne destruerer sig selv, præsten drikker og kvinden lader sit
barn dræbe mens hun kigger på. Og alligevel er der et lille håb, da
præsten citerer fra biblen, om Guds eftergivelse, da han ser
mennesket som er villig til at ofre sin søn.
Det er absolut en velspillet forestilling. Med velfungerende
karakterskift. Dette er ikke en forestilling som ændrer verden, men
en forestilling som viser et lille glimt af de tilfældige møder
imellem mennesker. ”Drive By” er en aktuel collage forestilling,
hvilket er det devising er bedst til, en teatermetode som er kommet
for at blive.
|
Instruktion: Theresa Daewaell Grönning |
Manuskript: Julie Maj Jakobsen
Medvirkende: Marie Louise Leth Jakobsen, Morten Andersen,
Pernilla Käthe Kopp.Musiker: Johannes Smed |
|
Drive By
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|