Alle Tiders kvinde
Teater V
Jeg husker den klassiske Liza Minelli ”Cabarét” i Berlins
krigstruede undergrunds teater. En film, der pirrede ved noget
køns-eksperimenterende. Filmen havde mængder af seksuelle
undertoner, som lumrede løs i storbyens sidegader. Nu har
kønsdebatten og queer teorierne nået syd for Valby Bakke for dernæst
at sprede sig rundt i lille Danmark.
I et højst blandet selskab med overvægt af hr. og fru Danmark fra
hjem, hvor friværdi er lig daglig forkælelse, er scenen sat for en
underholdende aften med et spartansk møbleret scenario: Et flygel og
en piedestal omkredset af dybrøde røvballe draperede bagtæpper. Ind
træder pianisten i traditionelt sort-hvidt outfit, sætter sig
tilrette bag tangenterne og spiller sig lidenskabeligt under huden
på alle i salen. Dernæst træder frk. Marcussen - fortolkeren af
aftenens sangskat - ind iført selskabeligt midalder frue tøj, der
let erhverves på gågaden i de større provinsbyer. Ved nærmere
eftersyn dækker den let udfordrende chiffon bluse over en stram
corsage. Hmmm… og hov… hun har hår på brystet? En mand, der spiller
kvinde, der synger sange om mænd, som kun kvinder vil synge dem?
Forvirret? Sjovt nok forstummer de overraskende latterudbrud fra
salen, meget hurtigt over den noget skæve person og alle køber
Marcussen, som fra start af krænger sit inderste alter ego langt ud
over scenekanten.
I sit bedsteborgerlige outfit og den let pjuskede grå paryk stritter
afviger tendenser i alle retninger. Hvem er det som står foran os?
På en parameter mellem yderpunkterne mand og kvinde, hvor placerer
vi så frk Marcussen? Den gråsprængt behårede brystkasse vælter ud
over den nedringede udskæring alt imens gestikuleringen er mere end
feminin. Den indre løsslupne hippie er dog svær at fortrænge; efter
kun en sang har frk Marcussen smidt de højhælede, hvilket gør
kropssproget om end mere frit og feminint.
Hvem er vi egentlig og hvordan er vi blevet dem vi er? Spørger frk.
Marcussen flirtende med filosofien inden hun midtvejs kaster sig ud
i en dansk oversættelse af Marlene Dietrick’s ”Ich bin von kopf bis
fuss auf liebe…”.
Hansen derimod holder på alle former. Det er kun tangenterne, der
får lov at flippe ud. Ned i eboni og ivory forplanter han sine
følelser og oftest til stor beundring af sin sangerinde.
Akkompagnementet til de mange klassikere er totalt ændret og
indforstået. I denne koncentrat af indforståethed, emmer scenen af
god stemning. En stemning, der tangerer en kærlighed udover det
sædvanlige. Kærlighed til kvinden, kærlighed til sangskatten og
musikken noget
Akkompagnementet er sjældent til at gætte. Arrangementerne er lavet
meget om og oftest gør det kun sangen endnu mere nærværende. Aldrig
har jeg hørt ”Solitudevej” så medrivende og intens. Vi glemmer både
Marcussens behårede brystkasse og ser en på en gang banal og
dæmoniseret udgave af en kønsblanding, der giver os et bud på hvor
ens vi er? For kunne disse sange, som nu bliver sunget af en
tatergender, ikke ligeså godt være sunget af en mand eller en
kvinde?
Arrangementet af Larsens ”Se Venedig og dø”, hvor Hr. Hansen får lov
at kromatisere elfenbenen fra bund til top, giver akkompagnetøren
pil op ad. Sådan kan Lone Kellermans udødelige Larsen fortolkning
altså også lyde.
Mens mange teatre i dag vælger at eksperimentere med form, har det
spritnye Teater V valgt at lægge krop til en aften i selskab med en
noget forældet form. Superpianisten Hansen og hans skønne sangerinde
Marcussen klæder genren og genren dem.
Pelle Koppel viser endnu engang at han tør give klassikerne et
spark. Sidste sæson gav han Helmer liv efter Nora, nu står
carbaréten for skud: Vi vil gerne give jer klassikere, men vi giver
dem lige en lille tvist.
|