Sympati for et dumt svin?

Bucuresti
Svalegangen
(1 april - 17 april)

Von Baden leverer sammen med Svalegangen en stærk realistisk forestilling om en af de mange kvinder, som dagligt tvinges til at sælge sex i Danmark. Det lykkes for Von Baden i forestillingen at levere nogle stærke personskildringer, hvilket gør at personer slipper ud af de arketyper, som man ofte oplever i de barske historier man hører om trafficking.

Den småkriminelle Lars er efter et fængselsophold kun interesseret i at være sammen med sin søn, som han ikke har set siden det var 1 måned gammel. Men for at komme til at se sin søn kræver det, at han dropper sin kriminelle løbebane. Det kan Lars dog ikke selv om han gerne vil, for en gammel gæld gør, at han bliver tvunget til at arbejde for alfonsen Svend. Jobbet består i at styre et bordel hvor Jelena (Laura Christensen) bliver tvunget til at arbejde.

Historien er simpel og uden de store overraskelser, men det gør ikke noget for det er en stærk historie, hvor det i høj grad er de stærke skuespilpræstationer, der løfter forestillingen ud af det dystre scenario og gør det til en absolut seværdig forestilling. Stykkets styrke ligger i de relationer, der opstår på tværs af magtforhold. Relationer der gennem et meget skarpt spil hele tiden tvinger publikum til at overveje, hvad der er ægte og hvad der er manipulation i de følelser figurerne har. For selv om figurerne på overfladen ligner arketyper formår skuespillerne at give dem dybde hvilket gør, at man faktisk føler sympati for et dumt svin.

Iscenesættelse Morten Lundgaard

Manuskript: Frederik Meldal Nørgaard, Idé: Lærke Sanderhoff og Morten Lundgaard Medvirkende: Laura Christensen, Frederik Meldal Nørgaard, Anders Brink Madsen og Henrik Vestergaard.

Laura Christensen og Frederik Meldal Nørgaard                                           Foto: Morten Fauerby