|
|
Vrangbilleder fra en syg sjæl
Af Tom Rahbek
|
|
’Galefyrsten’
Svalegangen
22. jan. – 16. feb.
Svalegangen og Odsherred Teater afslutter trilogien om udsatte
børn med en forestilling, der gennem en række billedskabende
montager skildrer en drengs barske opvækst og møde med
behandlingssystemet. Visuelt imponerende, men desværre også dybt
forudsigelig og kedsommelig.
»Et nordisk sidestykke til ’Gøgereden’«. Sådan lyder teaseren
i programmet til Svalegangens opsætning af ’Galefyrsten’, der er
dramatiseret af den svenske krimiforfatter Henning Mankell og
iscenesat af Henriette Holm Pathare. Og selvom det ville være noget
af en overdrivelse at påstå, at lighedstrækkene ligefrem er slående,
ja så er det da muligt at finde en række skæringspunkter mellem
Milos Formans banebrydende film fra 1975 og Svalegangens aktuelle
"sidestykke".
Både ’Gøgereden’ og ’Galefyrsten’ er baseret på romaner, der sætter
fokus på psykiatriske patienters vilkår i moderne
behandlingssystemer (’Gøgereden’ er baseret på Ken Keseys
anti-autoritære bestseller fra 1962, mens ’Galefyrsten’ er baseret
på Elgard Jonssons selvbiografiske roman). Og begge retter de
skytset mod samfundets kollektive omsorgssvigt med en iboende
civilisationskritik som tematisk omdrejningspunkt.
Men her hører lighederne så også op. For hvor Forman i ’Gøgereden’
anvender en klassisk indlevelsesdramaturgi og fremstiller
sindssygehospitalet som et metaforisk rum for et undertrykkende
samfund, er ’Galefyrsten’ fortalt ud fra en indre synsvinkel, hvor
rummets konstante forandring fremstår som symbolske billeder på
hovedpersonens mentale tilstand. I Henriette Holm Pathares
iscenesættelse er der således ikke lagt skjul på, at vi befinder os
i teatret. Tværtimod. Den episke dramaturgi – som vi kender den fra
Brecht – skinner tydeligt igennem med brugen af den synlige
montageform og skuespillernes bevægelser ind og ud af rollerne: Med
ét indtager de positionen som fortællere og kommentatorer og i næste
nu er de tilbage i rollerne.
En langsommelig affære
I kraft af disse illusionsbrydende virkemidler placeres vi som
publikum i en mere analyserende end indlevende position. Og
det er bestemt et modigt valg fra instruktørens side.
Forestillingens grundlæggende problem er imidlertid, at der ikke
rigtig er noget at analysere. Svarene er givet på forhånd – ja,
hamret i med syvtommersøm – og derfor føles 75 minutter i selskab
med ’Galefyrsten’ som en vældig langsommelig affære. Forestillingens
ellers så velmenende pointer om medmenneskelighed og medansvar
drukner ganske enkelt i den tunge symbolik og de undertiden
karikatur-flirtende replikker (som når en patient på den
psykiatriske afdeling eksempelvis konstaterer »Nok er jeg skør, men
jeg er et menneske«).
Blandt de mere opløftende momenter skal især Jeanett Albecks
meddigtende og stemningsmættede harmonikamusik fremhæves. Og Mikkel
Bay Mortensen gør det såmænd ganske godt i den krævende rolle som
skizofren Galefyrste, selvom karaktertegningen af og til forekommer
en smule stereotyp (når man er skizofren, har man jo naturligvis
konstante tics!).
Det er altid prisværdigt, når en instruktør tør bryde med teatrets
velkendte fortælleform i bestræbelsen på at skabe et anderledes,
poetisk oplevelsesunivers. Men det kræver dog samtidig, at stykket
tør udfordre os intellektuelt frem for blot at bekræfte en række
stereotype forestillinger. Og det lykkes ikke med ’Galefyrsten’.
Vi er milevidt fra Milos Formans genistreg.
|
Iscenesættelse: Henriette Holm Pathare. |
Dramatiseret af: Henning Mankell efter
roman af Elgard Jonsson. Oversættelse: Kirsten Thonsgaard.
Scenografi: Poul Fly Plejdrup. Komponist: Jeanett Albeck.
Medvirkende: Jeanett Albeck, Mei Oulund, Simon Vagn Jensen og
Mikkel Bay Mortensen. |
|
Fanget i familiens spind. Mikkel Bay Mortensen som den
svigtede Galefyrste på vej mod sammenbruddet. I baggrunden Mei
Oulung og Simon Vagn Jensen.
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|