|
|
Tango-magi i 3D
Af Tom Rahbek
|
|
’Den 3. tango’
Svalegangen
27. nov. – 8. dec.
Svalegangen og VISION 3 forener moderne tangomusik og
3D-animationer i en visuelt fængslende, men noget uforløst
kærlighedshistorie.
På scenen foran de røde tæpper og under den glimtende lysekrone står
tangomusikeren Carl (Carl Quist Møller). Han er forelsket. MEGET
forelsket, fortæller han os. Hans udkårne ved det godt nok ikke
endnu, for de har kun talt sammen en enkelt gang i en
pladeforretning. Men forelsket, det er han.
Da kvinden en dag flytter til Buenos Aires for at danse tango, må
Carl naturligvis følge efter hende. Men der er et problem: Han lider
af flyskræk. Derfor må han i første omgang bruge sin fantasi og
flyve efter hende i drømme.
Og det er præcis, hvad Carl gør. Ja, helt bogstaveligt! For i ’Den
3. tango’ anvendes en særlig 3D-projektionsteknik, der gør det
muligt at sammenføje det fantasiunivers, vi kender fra
computerspilsanimationer, med teatrets konkrete rum og levende
personer. Således flyver Carl i drømme gennem Buenos Aires gader.
Og som tilskuere flyver vi begejstrede med på det, der viser sig at
være en charmerende forvandlingsrejse i grænselandet mellem drøm og
virkelighed: En rejse, der fører – og forfører – os ind i en ny
dimension af teatrets magiske væsen.
Mange wauw-øjeblikke
’Den 3. tango’ er først og fremmest en stærk visuel oplevelse, der
med sine 3D-effekter rummer mange wauw-øjeblikke. Rikke Juellunds
scenografi er flot og indbydende, og Mikael Focks iscenesættelse
imponerer med sin timing.
Fremhæves bør især forestillingens vellykkede skift mellem
virkelighedsplan og drømmeplan, hvor rekvisitter pludselig bliver
lyslevende på scenen. Gang på gang sidder man tilbage med en
’hvordan gjorde de det?’ - fornemmelse – hvilket hører til
sjældenhederne på teatret (min gæst og jeg har stadig ikke regnet
ud, hvordan det kunne lade sig gøre at få en person til at komme til
syne i hotelværelsets spejl!).
Ubeslutsom kærlighedshistorie
Forestillingens svaghed er til gengæld, at kærlighedshistorien
aldrig rigtig når ind under huden. Det forekommer generelt noget
uklart, hvorvidt det er meningen, at vi for alvor skal tro på Carls
stormfulde forelskelse eller om den mere skal opleves som et alibi
for at føre os ind i det animerede drømmeunivers. Enkelte scener
drukner desuden i overflødige gimmicks, og slutningen må siges at
være mere flot end den er spændende og forløsende.
Alligevel hører ’Den 3. tango’ bestemt til i den seværdige ende af
oplevelses-skalaen. Og så varmer tangomusik nu så dejligt på en kold
novemberaften.
|
Iscenesættelse: Mikael Fock. |
Manuskript: Carl Quist Møller, Mikael Fock
og Kasper Hoff. Visuelt 3D koncept: Mikael Fock & Rikke Juellund.
Scenografi: Rikke Juellund. Koreografi: Lars Bjørn.
Medvirkende: Carl Quist Møller og Tango Orkestret. Desuden
Camilla Wøldike og Victor Hugo Diaz (som 3D-filmede karakterer). |
|
Forvandlingsæstetik. Carl Quist Møller i kamp med og mod sig selv i
’Den 3. tango’.
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|