Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 

For lidt dynamik
Af Tom Rahbek

 

’Danish Dynamite’
OPGANG2 turnéteater
1. – 6. september

OPGANG2 tager livtag med fordomme og eksistentielle dilemmaer i drama-dokumentaren ’Danish Dynamite’. Idéen er sympatisk, men særlig spændende bliver forestillingen desværre aldrig rigtig.

Lad det være sagt med det samme: Der er ingen tvivl om, at manuskriptforfatter og instruktør Pia Marcussen har meget på hjertet med sit nye teaterstykke ’Danish Dynamite’. Og vælger man at se hendes forestilling som et debatindlæg om den måde, vi møder indvandrere på, er stykket vel egentlig heller ikke så ueffent endda. Som teateroplevelse lader det til gengæld meget tilbage at ønske.

Historien handler om to mænd, der umiddelbart er som nat og dag. Den ene, Wassim (Chadi Abdul-Karim), er en ung libanesisk mand i tyverne, der til daglig arbejder som slagtermedhjælper hos sin onkel, mens han i hemmelighed drømmer om at blive filminstruktør. Den anden, Aksel (Jørn Holstein), er en pensioneret folkeskolelærer, der mest af alt ønsker sig fred og ro. De to mænd mødes tilfældigt på en bro en sen nattetime, hvor Aksel netop er faldet og har slået sit hoved temmelig voldsomt. Han indvilliger derfor – noget modvilligt – i at lade den hjælpsomme Wassim følge sig hjem.

Hermed er scenen sat til en skæbnesvanger nat, hvor vores to hovedpersoner udvikler et begyndende venskab og en gensidig forståelse. Men først må en lang række kulturelle og personlige barrierer brydes ned. Aksel er nemlig ikke typen, der udveksler livshistorier med hvem som helst, og da slet ikke med en mørklødet, speed-snakkende indvandrer (man ved jo aldrig, hvad den slags kan finde på!). Det lykkes da også omsider for Aksel at få Wassim verfet ud. Men Wassim vender dog hurtigt tilbage: Først for at hente et glemt kamera, dernæst for at fortælle, at han er stukket af fra sit bryllup og har brug for en at tale med.

Den første halve time er klart forestillingens bedste. Jørn Holstein er god i rollen som den ensomme og bitre Aksel, og hans afdæmpede spillestil fungerer her som en fin kontrast til Chadi Abdul-Karims sprælske portræt af den unge indvandrer, hvis livsgnist stadig sprudler på trods af de mange nederlag, han er stødt på. Også scenografisk byder forestillingen på flere fine detaljer bl.a. i form af stemningsskabende filmmontager og opfindsomme skyggeeffekter.

Desværre er det ikke nok til at løfte forestillingens samlede indtryk. Historien er alt for forudsigelig og virker noget fortænkt i sin insisteren på at fortælle os, hvor godt det hele kunne være, hvis vi da bare talte sammen og lagde fordommene på hylden. Der er ingen overraskelser, og som handlingen skrider frem kommer Aksel og Wassim mere og mere til at fremstå som samfundsrepræsentanter frem for troværdige menneskeportrætter.

Især Jørn Holstein lades i den grad i stikken af manuskriptets alt for umotiverede karakterskifte. På to sekunder går hans karakter fra at være indelukket og fordomsfuld til pludselig at fremstå som en faderlig ”lytte-pædagog”. Det virker utroværdigt og bevirker, at historien forekommer fadt utopisk i sin jubelslutning.

Det hele står ganske enkelt lidt for meget i ønsketænkningens tegn. Pointerne leveres med syvtommersøm, og de barske livshistorier vi præsenteres for bliver desværre underligt uvedkommende.

 

Manuskript og instruktion: Pia Marcussen. Medvirkende: Jørn Holstein og Chadi Abdul-Karim



Chadi Abdul-Karim                                                                            
                           
 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk