|
|
Dragqueen uden disco
- Men en god gang gedigen Rock ’n Roll
- af Louise Kragh |
|
Hedwig and the Angry Inch
Nørrebro Teater
20.9 – 10.10
Berlin 1961
Hansel fødes i det år, hvor Berlinmuren opføres. Faren er væk og
lille Hansel bor alene med sin mor i en lille lejlighed i Østberlin.
Hansel elsker at lytte til amerikansk musik i sin radio imens han
har hovedet inde i ovnen; David Bowie, Iggy Pop og Lou Reed er de
helt store idoler. Da Hansel bliver ældre møder han en amerikansk
soldat, de forelsker sig og beslutter at gifte sig og flytte til
USA. Den eneste hindring er, at Hansel må opgive en lille ’del’ af
sig selv for at det kan ske, og underkaster sig derfor en
kønsskifteoperation, der efterlader ham tilbage med en ’Angry Inch’
og et derved ubestemmeligt køn. Men officielt er han nu en kvinde og
han tager moderens navn, Hedwig. Parret rejser til USA, men
ægteskabet varer ikke ved og Hedwig får job som babysitter.
Storebroren til barnet hun passer er teenageren Tommy, som hun
forelsker sig i og lærer alt hvad hun ved om musik. De laver deres
eget band med Hedwigs tekster og hund giver ham tilnavnet Gnosis.
Men da Tommy konfronteres med Hedwigs anatomi, forlader han hende og
bliver en vildt succesfuld stjerne med hendes sange og musik. Hedwig
danner bandet Hedwig and the Angry Inch, men uden den samme succes
som Tommy. Den nye mand i Hedwigs liv er den jødiske Yitzak, som i
forestillingen er en mand, men i virkeligheden er en kvinde.
Trekantsdrama
Yitzak elsker Hedwig, men hun afviser ham konstant fordi hun stadig
drømmer om Tommy. En stor del af fokuset ligger i trekantsdramaet
mellem Hedwig, Tommy Gnosis (spillet af Mads Langer) og Yitzak
(spillet af Anne Vester Højer): Tommy afviser Hedwig, Hedwig afviser
Yitzak.
Rock ’n Roll Drag
Det er bestemt positivt at se en mand klædt ud som dragqueen i de
mest glitrende bling-bling kostumer, uden at gøre grin med sin
rolle, hvad der ellers er ret klassisk. Når en mand klæder sig ud
som kvinde får det som regel en vis latterlig effekt men ikke her.
En fed ting er også, at der ikke går klassisk disco-dans og
”Ørkendronningen Priscilla” i showet. Anders W. Berthelsen synger
med sin egen mandige røst, uden at gøre den lys og skinger eller
mime til en indspillet kvindestemme. Forestillingen er en musikalsk
fortælling om Hedwigs turbulente liv som er fyldt med fed
rock-musik, seje effekter og en utrolig energi fra Hedwig og band.
Musikerne spiller fantastisk og skuespillet er godt, specielt skal
nævnes at Anders W. Berthelsen som skuespiller, her får vist at han
har et stort og hidtil uset bredt potentiale. Forestillingen er
baseret på filmen af samme navn fra 2001.
|
Instruktør: Mikala Bjarnov
Lage. |
Medvirkende: Anders W.
Berthelsen, Anne Vester Højer, Mads Langer. Band: Lasse Bo
Nielsen, Søren Lund, Asger Møller og Nis Tyrrestrup. Statister:
Dorman Smith, Joseph Igbinovia, Katja Chan-Mee Lundvig
Frederiksen, Rikke Myung Sun Nielsen og Marie Tarp. Tekst: John
Cameron Mitchell. Musik og sangtekster: Stephen Trask.
Oversættelse: Kenneth Thordal. Scenografi og kostumer: Maja
Ravn. Kapelmester: Mads Langer. |
|
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|