|
|
Had, had, jalousi og lidt mere had
Af Louise Nabe |
|
”Othello”
Mungo Park
Spiller frem til 15. marts 2008 på Mungo Park
På landsturné i April – se www.mungopark.dk
Præmissen for Shakespeares grumme tragedie Othello fremstår klart
og tydeligt i Mikkel Flyvholms instruktørdebut på Mungo Park, hvor
had, mord og bagtalelser udgør hovedingredienserne. Desværre bliver
det hele lidt for unuanceret i længden.
”Jeg … HADER … moren!” Jago – manden bag udtalelsen – HADER! Det er
det hele – og hvorfor hader han? Jo, han føler sig forbigået. For en
anden har fået den stilling ved hærføreren Othellos side, som han,
Jago, rettelig burde have haft. Og den fejltagelse skal komme
Othello dyrt at stå, for man går ikke Jago imod i hvert fald ikke
ustraffet. Og slet ikke Mikkel Arndts levendegørelse af denne, en af
verdensdramatikkens nok mest usympatiske skikkelser: Jago
iscenesætter sin hævn, en hævn der er grusom, ondskabsfuld og ikke
mindst meningsløs. Den rammer alle omkring ham – hvilket nok var
lidt flere end Jago først havde beregnet.
Men ”skidt nu med det” er det næsten som om man kan høre ham sige –
og bringer Othello frem til sin rigtige Shakespearske afslutning:
Fire ud af fem hovedpersoner ligger døde hen, mens den sidste –
vores playmaker – står tilbage med et selvtilfreds og djævelsk smil
på læben og ikke mindst i øjnene. Hvad det hele startede med står
ikke så tydeligt længere, men han fik bevist hvordan man ved at
placere de rette hentydninger og fordreje de rigtige ord, også kan
fordreje folks opfattelse af en ellers klokkeklar sandhed – hvilket
visse andre verden over på storpolitisk plan også har bevist inden
for de sidste par år.
I Shakespeares ånd
Rent scenisk er det en befrielse, at Mungo Park har valgt at spille
Othello som Shakespeare skrev den – bearbejdet og nyoversat, men
uden de til tider ildevarslende ord ”frit efter” tilføjet før
dramatikerens navn. Selve handlingen udspilles i en minimalistisk og
næsten klinisk hvid scenografi, med kig til hvad der sker bag scenen
igennem store plexiglas skærme. En interessant løsning, der giver
rigelig plads til at lade fantasien og Shakespeares egne ord mane
billederne frem i tilskuerens bevidsthed.
De stiliserede Elisabethanske kostumer henleder opmærksomheden på
skuespillets historiske ophav, men understreger samtidig stykkets
tidløsheld. Og at stykkets temaer og fremstilling af menneskets
motiver tilsyneladende er evigt aktuelle, kan der ikke herske megen
tvivl om – beklagelig vis.
Så vred så vred
Beklageligt er det desværre også at måtte konstatere, at Mungo Parks
Othello ikke er den mest slagkraftige af slagsen. Især kunne en del
elementer i personinstruktionen have været løst anderledes og mere
tilfredsstillende: I særdeleshed fremstår Othello (Kasper Leisner)
ikke som den kraftfulde skikkelse, han bør være. Han er for blød og
blåøjet (i mere end én forstand, for den mørke morer har de klareste
blå øjne) og han går alt for hurtigt fra at være den trofaste elsker
til den jaloux og paranoide ægtemand. Og så er han så vred, så vred
og meget ophidset, hvilket giver sig til udtryk i en hel del råben
og højlydte udbrud. Det bliver ganske enkelt for meget og for
unuanceret.
Kun Jagos hustru Emilia (Kitt Maiken Mortensen) giver sin ægtemand
rigtig modspil og hun er i den grad med til at give afslutningen af
forestillingen et dramatisk og tragisk islæt, der lægger sig som en
dyne over tilskueren i det lille scenerum.
På trods af sine fejltrin er Mungo Parks Othello et interessant møde
med både Shakespeare og med stykkets højaktuelle bevis på (det
velvalgte) ordets magt, der giver noget at tænke over på turen hjem
med S-toget fra Allerød.
|
Iscenesættelse: Mikkel Flyvholm |
Scenografi og kostumer: Line Frank,
Medvirkende: Kitt Maiken Mortensen, Rikke Bilde, Mikkel Arndt,
Kasper Leisner, Nils P. Munk |
|
Mikkel Arndt som Jago
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|