|
|
Terrorsagen som teater
af Henriette Cohen Simonsen |
|
Den 13. nævning
Teater Momentum - Odense
Spilleperiode: 28. februar 2008 – 29. marts 2008
Aktuel, kritisk og ordrig fremstilling af terrorsagen fra
Vollsmose
Kan man dømme personer for handlinger, de endnu ikke har begået? Er
man ikke længere uskyldig, indtil det modsatte er bevist? Er
oplysninger fra én civil agent nok til at fælde dom i en retssag?
Dette er alvorlige spørgsmål, som publikum får rum til at reflektere
over i et nyskrevet og højaktuelt drama om sagsforløbet i
terrorsagen fra Vollsmose. Det er vedkommende teater, som giver os
mange faktuelle oplysninger om de involverede.
Forestillingen sætter spørgsmålstegn ved, om vi med terrorlovens §
114 har sat retssikkerheden for den enkelte over styr. Den 13.
nævning er forestillingens fiktive konstruktion: den
gennemsnitsdansker på 39,9 år, der skal finde frem til de objektive
kendsgerninger i sagen fra Vollsmose.
Der stilles skarpt på nogle områder og begivenheder, som absolut er
meget relevante at få frem i lyset. Den civile agent lider af
posttraumatisk stress efter et overfald men vurderes af PET til at
være en troværdig person, og hans oplysninger tillægges afgørende
betydning i sagen. Forsvarerne får kun adgang til en meget
censureret del af sagsakterne fra PET. De anklagede fortæller deres
historie om langvarige ophold i isolation og brutale anholdelser, og
vi får oplysninger fra anklagerne, der fortæller om det
bevismateriale, som blev fundet i lejlighederne: bl.a. kunstgødning
og acetone, som bruges til fremstilling af det ustabile sprængstof
TATP. Synsvinklen er i korte perioder også lagt hos den almindelige
dansker, som får pustet liv til sin angst, når hun/han ser en
fremmed med rygsæk i bussen eller på gaden. Er det mon en terrorist?
Forestillingen har fået lavet en ganske vellykket scenografi med en
gigantisk reol i baggrunden fyldt med ringbind. Her findes
sagsakterne, som jævnlig stilles frem og tilbage i et mere eller
mindre desperat forsøg på at finde fakta frem. Det er også i denne
reol, der er opstillet små videoskærme, som leverer billeder til
forestillingen. Visuelt fungerer dette som en flot dramatisk ramme
om en forestilling, hvor det faktuelle og ordrige ellers spiller den
største rolle. Netop dette kan man godt diskutere det
hensigtsmæssige i. En gang imellem er det som om skuespillere (og
måske publikum..?) næsten mister pusten over at huske alle de fakta
omkring anholdelser, anklagede, terrorremedier, kronologiske forløb,
datoer og klokkeslæt. Jeg tror ikke budskabet ville gå tabt ved lidt
færre ord til fordel for lidt mere kropsligt teater.
Den 13. nævning er dog absolut et besøg værd. På Momentum i Odense
får du indblik i nogle forhold fra sagen, som medierne sjældent
leverer på samme nuancerede facon. Det er nødvendigt teater til
tiden.
|
Instruktør: Moqi Simon
Trolin |
Scenograf: Lea Burrows Produktionsleder og
lysdesigner: Raphael Solholm Videodesign Ditte Haarløv Johnsen
Medvirkende: Ernesto Piga Carbone, Iben Dorner, Marie Vestergård
Jacobsen, Jesper Riefensthal |
Jesper Riefensthal, Marie Vestergård Jacobsen, Ernesto Piga Carbone
og Iben Dorner
(Foto: Malene Nors Tardrup)
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|