Les Misérables Musik
Teatret Holstebro
(22 februar - 9 marts)
Musikteatret Holstebro byder endnu engang på en stor egenproduktion.
Efter sidste års succes med musicalen CATS, har de nu taget fat i
den store klassiske ”Les Misérables” af Alain Boublil og
Claude-Michel Schönberg, baseret på en roman af Victor Hugo. Les
Misérables åbnede som musical på Barbican Theatre, London d. 8.
oktober, 1985. Siden har den gået sin sejrsgang over hele kloden.
Scenen sættes
Det er historien om straffefangen Jean Valjean der, efter 19 års
tvangsarbejde – for at stjæle et stykke brød, bliver løsladt. Han
bliver betragtet som et udskud og er snart på vej tilbage i fængsel,
men biskoppen af Digne redder ham. Valjean beslutter sig for at
blive en ærlige og hæderlig menneske, bryder sin prøveløsladelse og
stikker af. 8 år senere er Valjean nu fabrikant og borgmester i byen
Montreuil-Sur-Mer. Alt går godt for Valjean, men hans gamle fjende,
politikommissær Javert, haler ind på ham og Valjean må igen flygte…
En stor mundfuld
Det er noget af en udfordring, Musikteatret Holstebro har bidt over
med deres opsætning af Les Misérables. Det er en forestilling, der
kræver både et stort og velsyngende ensemble og bærende roller der
kan deres kram. Og det er lykkedes at lave en flot og fejende
opsætning med masser af liv og billeder man kan se sig mætte i.
Scenografien er enkel, men samtidig effektiv og i samspil med lyset
giver det forestillingen en mørk tone, men samtidig fyldt med flotte
billeder og effekter.
Ensemblet er både levende og enormt velsyngende. De leger sig
igennem de 3.5 timer som forestillingen varer, og man kan se der er
gjort meget ud af skabe en historie og motivation for deres gang på
scenen.
Kvindernes forestilling
Med Mette Ladekarl og LinaMaria Bengtsson på rollelisten som
henholdsvis Fantine og Eponine, går det i nogen grad hen og bliver
kvindernes forestilling. Med både imponerende sang og spil leverer
de to nogle fantastiske øjeblikke til forestillingen. Fremhæves skal
dog også Mathias Flint, der som studenten og oprøreren Enjolras,
leverer en fin og stærk præstation.
Kroparret Thenardiers, her spillet af Jesper Østergaard og Margitt
Rosengren Jensen, er lige så groteske og absurde som de nu skal
være. I andre opsætninger af denne musical, har dette par været
brugt som en slags ”comic release”, der kan bløde op på den til
tider dystre stemning. I denne opsætning er de dog langt mere
absurde og er endda med til at gøre historien endnu mørkere. Som når
de kravler rundt i Paris’ kloakker og stjæler fra de døde og sårede
oprører. For ikke nok med at de stjæler – de slår også ihjel ved at
give de sårede en kniv i hjertet. Det er en spændende og anderledes
måde at fortolke dette par på, men det kunne måske have været
ønskeligt, at lidt af deres komiske side var blevet bevaret, så
forestillingen ikke var blevet helt så dyster.
Ole Jørgensen synger rollen som Jean Valjean med stor sangteknisk
sikkerhed, og det er ingen tvivl om at partiet ligger godt til hans
stemme. Det kniber dog mere når det kommer til at spille rollen ud
over scenekanten. Det er som om, han er hæmmet af både at skulle
spille og synge – og det er synd, for det er en rolle der kræver
spilmæssig pondus og styrke.
Alt i alt er det dog en meget flot forestilling, Musikteatret
Holstebro præsenterer publikum for og instruktøren, John Eggert, har
gjort et flot stykke arbejde med både ensemble og roller. Det kan så
diskuteres, om forestillingen er for lang. Naturligvis er der et
originaloplæg, der skal følges, men forestillingen taber til tider
tempo og bliver næsten for dyster. Men den gode historie og det
fantastiske ensemble vinder – Les Misérables er en flot og seværdig
forestilling
|