|
|
’Queer’ – ikke for de sarte
Af Tom Rahbek |
|
’Queer’
Camp X Aveny
5. okt. – 24. nov.
Hovedstadens nye teater, Camp X Aveny, indvies med bravur og
(bøsse-) glamour i et charmerende miskmask af genrer og kunstarter.
Resultatet er et forførende og sansemættet forvandlingsshow.
Først en lille advarsel: Hvis du lider af en mildere grad af social
fobi eller måske bare hører til blandt den type teatertilskuere, der
foretrækker at læne sig trygt og godt tilbage i den røde plysstol
alt imens det store drama udspilles på den dertilhørende
kukkassescene – ja, så er det en god idé at holde sig langt væk fra
Kenneth Kreutzmanns ’Queer’ på Camp X. Her er intet nemlig, som det
plejer. Og det er bestemt heller ikke meningen.
Vil sprænge de vante teaterrammer
Idéen bag det selverklærede samtidsteater Camp X er bl.a. at sprænge
de vante teaterrammer både i form og indhold. Og med
åbningsforestillingen ’Queer’ må denne del af missionen siges at
blive indløst. De klassiske teaterdyder om en klart defineret
begyndelse, midte og slutning er så godt som ikke-eksisterende
(faktisk indledes hele molevitten med en kristen jubelsang fra
Aveny-teatrets tag idet vi ankommer) og nogen sammenhængende
historie skal man lede længe efter. Og nej, der er ingen
siddepladser! Men pyt med det. For har man først vovet sig ind i Ida
Maria Ellekildes sansemættede forvandlingsscenografi, venter der en
oplevelse ud over det sædvanlige…
»Måske skulle vi rykke lidt mere ind mod midten, så vi ikke bliver
inddraget i noget«, foreslår én af mine gæster, mens vi står lidt
betuttede i salen og venter på, at forestillingen skal gå –
rigtigt(!) – i gang. Men bedst som vi skal til at mase os igennem
menneskemængden, toner en formanende kvinde (Andrea Vagn Jensen)
frem på rummets mange Tv-apparater og holder en slags velkomsttale.
Den er henvendt til den heteroseksuelle del af publikum og skitserer
komisk en række strenge adfærdsregler for denne mærkelige del af
befolkningen. For i ’Queer’ er der vendt op og ned på det ”normale”.
På oplevelsesvandring
Og så går det ellers løs: Ikke kun salen opdeles nu i forskellige
scenerum, men en stor del af forestillingen foregår som en
oplevelsesvandring rundt på teatret anført af en række
speedsnakkende guider. Således bevæger vi os mellem teatrets rum – i
værkstederne, bag scenen og udenfor teatergrunden – og samtidig
bevæger vi os mellem teatrets forskellige genrer: fra
videoinstallationer, kabaret, performance og rockkoncert til grotesk
dukketeater, overgearede revy-indslag og selvbiografisk stand-up.
Der er faktisk lidt skattejagt over det – hvor skal vi mon nu hen?
Undervejs stifter vi bekendtskab med forestillingens brogede og
groteske persongalleri. Den eneste fællesnævner er, at de alle er
”Queer” i den ene eller anden forstand, hvilket skal forstås som
”anderledes” eller ”skæve” – set ud fra en heteroseksuel synsvinkel
vel at mærke. Således møder vi bl.a. kernefamilien vendt på hovedet
(far og søn hygger sig med madlavningen mens mor og datter leger
fægteleg); og vi er med til den afgørende test-konsultation hos
overlægen og ”patienten”, der brændende ønsker sig en
kønsskifteoperation (overbevisende fremført af Benjamin Boe
Rasmussen og Andrea Vagn Jensen); vi er til talkshow og til foredrag
med den skønne trans Sandra Day med de (næsten) ægte bryster og en
gigantisk blond paryk.
Kønspolitisk satire
’Queer’ er baseret på en lang række interviews, historier og cases
hentet fra den virkelig verden, og der er da heller ingen tvivl om,
at der ligger en klar kønspolitisk agenda bag projektet. Men hvad
der let kunne være endt som en tung politisk enetale ender heldigvis
med at blive en veloplagt kønspolitisk satire med stor
underholdningskraft.
Jovist skinner forestillingens grundholdning da tydeligt igennem med
drøje hug til kernefamilien og samfundets ekskluderende konformitet.
Men ligesom i de bedste britiske sketch-shows udstilles autoriterne
kærligt uden løftede pegefingre. Personerne i ’Queer’ er flamboyante
excentrikere, men de er også udstødte og alene. Og i dette
tragikomiske krydsfelt opstår der en meget vedkommende humor.
Blandt aftenens absolutte højdepunkter er Ulla Henningsens
melankolske fremførelse af ”Both sides now” under en hate
crime-scene mod forestillingens slutning. Det er på én gang smukt,
trist og rørende. Med scener af denne kaliber er man villig til at
sluge, at forestillingen andre steder mangler lidt timing og rytme.
Man forlader Camp X Aveny sansemættet og alligevel i vældig
party-stemning. Mhh..., gad egentlig vide hvor Sandra Day køber sine
parykker…
|
Iscenesættelse: Kenneth Kreutzmann. |
Koncept og manuskript: Kenneth Kreutzmann,
Ida Marie Ellekilde, Nicole M. Langkilde. Scenografi og
kostumer: Ida Maria Ellekilde. Koreografi: César Garcia, Marie
Schulz og Kenneth Kreutzmann. Research: Trine Ryaa, Elin
Grinaker Amundsen, Rosa Juel Nordentoft, Maj Førbæk Damgaard
m.fl.
Medvirkende: Ulla Henningsen, Andrea Vagn Jensen, Mark Linn,
Benjamin Boe Rasmussen, Sandra Day, César Garcia, Marie Schulz
m.fl. |
|
Ulla Henningsen
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|